26.07.2025 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Smalspåret er, som navnet tilsier, en smalsporet jernbane og denne går mellom Hultsfred og Västervik, øst i Sverige. Det er ikke lenger noen ordinær trafikk på strekningen men på sommerstid kan du bli med på tur med veterantog.
Rälsbuss på Hultsfreds stasjon
Dette er bare en del av et tidligere nett av smalsporede jernbaner i dette området. Togene gikk egentlig helt fra Växjö men den sørligste delen er delvis revet opp. Det skal jeg komme tilbake til, for den interessante delen er der hvor det kjøres rälsbuss mellom Hultsfred og Västervik. Rälsbuss er en slags buss på skinner og ble brukt på mange mindre viktige jernbane-strekninger i Sverige. Det er dieseldrevet, så det er altså ikke damptog denne gangen. Men, rälsbuss var en skikkelig svensk institusjon i sin tid, så det har virkelig historisk sus over seg.
Smalspåret interiør
Det er forbindelse til ordinære tog i begge ender av denne turen så det er fullt mulig å ta en rundtur fra f.eks Linköping til Hultsfred, veterantog til Västervik og så lokaltog til Linköping. Til og fra Stockholm er mulig men det blir en lang ( og noe dyr ) dagstur. Selv overnatter jeg i Linköping og det ble en akkurat passe dagstur. Hultsfred er forøvrig den eneste byen i Sverige der man ikke kan fika. Under mitt besøk klarte jeg ikke å finne et eneste sted der man kunne få kjøpt seg en kaffe. Ja, jeg gikk til slutt inn på biblioteket og spurte og de bekreftet at det var fika-tørke i byen.
Førerhytta
Men, toget går og der serverte de kaffe ombord, heldigvis. Det mest merkelige var at Smalspåret har en betjent bod på Hultsfred stasjon men der selges hverken kaffe eller togbilletter. Hva den boden er for skal jeg komme tilbake til, for nå er det på tide å komme seg ombord på toget. Det rullet inn til tiden og jeg fikk noen minutter til å sjekke ut togsettet og blant annet titte inn i førerhuset. Det var ikke så veldig mye folk ombord fra Hultsfred men det var svært hyggelig personale som både solgte billetter og serverte kaffe og noe attåt. Jeg er faktisk ikke helt sikker, men jeg tror det var en dammsugare.
Utsikt fra togvinduet
Det er kanskje ikke det mest komfortable togsettet man kan finne med allerede mange år på skinnene, men det var faktisk helt greit. Nå er dette en av de lengste turene man kan foreta med veterantog, nesten to timer, men jeg synes likevel at de to timene gikk veldig fort. Det var mye å se på underveis og det var en rekke stopp der folk både gikk av og kom på. Ja, jeg fikk litt inntrykk av at det var de færreste som tok hele turen i et jafs. På en flott og solrik sommerdag som denne kan jeg forstå at det er fint å kombinere togreisen med vandring i skogen, kaffe og kake på en kafè og en vandretur i skogen.
Fika serveres selvsagt ombord
For du er virkelig langt inni skogen. Selv om denne delen av Sverige er vesentlig mer urban enn for eksempel der Inlandsbanan går så er det ingen tettsteder av betydning mellom de to endestasjonene. Men, det er mange mindre steder der toget stopper og noen av dem har overraskende fine stasjonsbygninger. Et stopp som fanget min interesse var Ankarsrum som hadde fine omgivelser og her skal det være et interessant museum dedikert Ankarsrum bruk, opprinnelig et jernverk som nå driver med forskjellige ting. Og så må jo nevnes at det er flust av små vann og innsjøer som krydrer utsikten.
Utsikt fra togvinduet
Västervik er den desiderte mest interessante byen av de som ligger langs Smalspåret. Dette er en tradisjonell svensk kystby med gamle hus og trivelige cafèer og spisesteder. Det virker som byen tiltrekker seg en del turister og det var overraskende mange som skulle motsatt vei med veterantoget jeg kom på. Stasjonen i Västervik har både normalspor og smalspor og er en fin attraksjon i seg selv. Stasjonen ligger omtrent midt i byen, så det passet fint med en spasertur i byen før jeg tok toget videre. Faktisk ble jeg såpass nysgjerrig på byen at Västervik står på lista over steder jeg vil reise tilbake til.
Västervik stasjon
Så var det resten av banen da, den smalsporede jernbanen eksisterer fortsatt mellom Hultsfred og Åseda, mens den er revet opp nærmere Växjö. Her er banen gjort om til sykkelvei. Det som er av skinnegang her er i mye dårligere forfatning så det går ingen tog, men det er mulig å leie seg en dresin på hele eller deler av strekningen. Det var det man kunne fikse i boden på Hultsfreds stasjon, som jeg nevnte litt tidligere. Det jobbes med å sette i stand stasjoner og skinnegang men det går åpenbart langsomt. Er du interessert i denne delen så kan du jo ta en dressintur eller hoppe på en buss som går ganske ofte.
Mye folk som ville på i Västervik
En reise med Smalspåret koster 140 kronor hele veien fra Hultsfred til Västervik. Det koster noe mindre hvis du bare er med på en del av turen. Det må sies å være en god pris for en to timers tur. Toget mellom Linköping og Kalmar stopper i Hultsfred og i Västervik går det regiontog til Linköping. Fra Stockholm må du først komme deg til Linköping og kommer du fra Norge kan du ta toget mellom Oslo og Stockholm til Katrineholm og bytte der for tog til Linköping. Vil du vite mer om smalspåret gå til Hjemmesiden Ekstern lenke. Du kan betale med kort ombord, selv om det står noe annet på hjemmesiden.