Hareide: ett skritt nærmere dobbeltspor

Annonse


Hareide: ett skritt nærmere dobbeltspor

- Skrevet 23.07.2020 av Kyrre Dahl

Den første kontrakten på Kleverud-Sørli er utlyst igjen, etter at alle kontraktene ble trukket tilbake på grunn av koronaviruset.


Illustrasjon av ny jernbanebru på Dovrebanen over Tangenvika langs Mjøsa. Foto: Bane NOR

- På grunn av utbruddet av koronaviruset ble utlysningen av kontraktene for å bygge ut Kleverud-Sørli i Innlandet trukket. Bane NOR har jobbet iherdig for å få på plass en ny utlysning av den første kontrakten. Det er derfor svært gledelig at den kom denne uka. Da er vi ett skritt nærmere dobbeltspor på strekningen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.'

Kleverud-Sørli er en jernbanestrekning i Innlandet fylke og en del av Intercity-satsingen mot Hamar. Flere kontrakter i prosjektet var allerede utlyst når Norge stengte ned i mars. Kontraktene ble da trukket tilbake. Stortinget bevilget penger til prosjektet i revidert nasjonalbudsjett, som gjør det mulig å jobbe videre med maksimal fremdrift for å få ny jernbane helt frem til Hamar.

- Det er viktig for oss å holde rasjonell framdrift i dette prosjektet. Det er en viktig del av utbyggingen av dobbeltspor mot Hamar. Det vil gjøre toget enda mer attraktivt. Jeg vet at mange i Bane NOR har utsatt ferien sin for å få lyst ut den første kontrakten igjen. Det sier mye om engasjementet som ligger i dette prosjektet, sier samferdselsministeren.

Det er kontrakten til Tangenvika jernbanebru som nå er lagt ut i markedet. Aller først inviteres entreprenører til prekvalifisering. Deretter går de videre med de beste tilbudene, før en endelig entreprenør får muligheten til å bygge brua. Søknadsfristen for å levere søknad om prekvalifisering er satt til 15. september.

Kontrakten som nå er lagt ut er en totalentreprise som omfatter bygging av Tangenvika Jernbanebru og en dagsone i begge ender av broen i Stange kommune. Selve broen, som blir over 1000 meter lang, skal gå over Mjøsa mellom Espa og Tangenhalvøya. Leverandøren får totalansvaret for prosjektering, innkjøp og bygging. Prosjektet åpner for flere avganger og kortere reisetid for InterCity-tog på Dovrebanen.

– Med ferdigstillelse av prosjektene mellom Kleverud og Åkersvika (Hamar) i 2027, vil togtilbudet til Hamar forbedres betydelig, sier assisterende utbyggingsdirektør Birger Steffensen. Vi vil jobbe tett med entreprenører, rådgivere, naboer og kommunen for å gjennomføre prosjektene forutsigbart, sikkert og så skånsomt som mulig for omgivelsene. Det er gode nyheter at vi nå har full fremdrift på disse prosjektene.

Prosjektet er en viktig del av InterCity-satsingen som skal gi et forbedret togtilbud på Østlandet. På Dovrebanen betyr dette redusert reisetid på under én time mellom Hamar og Oslo og avgangene økes til to tog i timen i grunnrute samt fjerntog og innsatstog. Kapasiteten for godstogene økes også.

Kilde: Bane Nor og Samferdselsdepartementet - LES FLERE: TOGNYHETER

Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM

Annonse


SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:





Annonse




TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO: