25.09.2025 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Det statlige togselskapet ÖBB har lagt fram svært ambisiøse planer i forbindelse med at den nye Koralmbanen åpner for trafikk i desember. Langt flere og raskere tog og forbindelser mellom langt flere byer er stikkord. Østerrike er et spennende togland å følge med på.
Foto: ÖBB-Hummel
Koralmbahn er en ny forbindelse mellom Graz og Klagenfurt. Når den åpner kan togene kjøre tvers gjennom fjellene i stedet for å kjøre rundt. I dag tar det nesten 3 timer med tog fra Graz og Klagenfurt med obligatorisk bytte. ÖBB kjører en togbuss på 2 timer over fjellet. Når den nye linja åpner vil togene bare bruke 41 minutter mellom to av Österrikes største byer.
Det er snakk om et enormt prosjekt som ble påbegynt i 2001 og de siste delene blir ikke ferdig før neste år. Koralmbahn er en 127 kilometer lang ny jernbanelinje, elektrifisert med dobbeltspor og topphastighet 250 km/t. Det er teknisk sett ingen høyhastighetslinje men den vil likevel forandre jernbanetrafikken i området totalt. Høydepunktet er den 33 kilometer lange Koralm-tunnelen.
Det blir landets lengste jernbanetunnel når den åpner, og da den sjueste lengste jernbanetunnelen i verden. I seg selv imponerende og ÖBB kom nylig med like imponerende planer for hvordan trafikken på den nye linja blir fra ruteplanskiftet i midten av desember. Her er noe av bakgrunnen at man i dag må kjøre forskjellige tog fra Wien til Graz og fra Wien til Klagenfurt, og det samme i retning Salzburg og Innsbruck.
Nå kan et og samme tog kjøre forbindelsen Wien - Graz - Klagenfurt (Villach) og ved å bruke like mange togsett som før kan man doble antall avganger. Det betyr at det blir hurtigtog RJ, RJX eller EC mellom Wien og Graz to ganger i timen og nesten like ofte videre til Klagenfurt. Reisetiden mellom Wien og Graz blir ikke endret men på grunn av Koralmbahn vil reisetiden mellom Wien og Klagenfurt reduseres med 45 minutter til litt over 3 timer.
Dette vil også gavne internasjonale reisende. Reisetiden mellom Wien og Venezia reduseres med en halv time til litt over 7 timer. Mellom Wien og Trieste vil reisetiden reduseres dramatisk fra ni og en halv time til seks og en halv time, erklærer ÖBB i en pressemelding. Det står ikke konkret i meldingen men jeg gjetter meg til at det blir satt opp en ny forbindelse mellom Graz og Trieste som ikke går gjennom Slovenia. Forbindelsen mellom det sørlige Østerrike og Tyskland vil også bli forbedret.
Men, satsingen stopper ikke der. ÖBB lanserer nå en rekke Interregio(IR)-ruter i den sørlige delen av Østerrike. Dette er regionaltog med færre stopp og kommer i tillegg til hurtigtogene RJ og RJX. Det blir IR-forbindelser med 1 eller 2 timers frekvens mellom Graz og Innsbruck ( via Klagenfurt ), Graz og Linz i tillegg til IR-tog mellom Graz og Maribor, som i dag betjenes med lokaltog og bytte ved grensen til Slovenia. Det blir også en forbindelse mellom Villach og Salzburg, slik at det går tog hver time på denne relasjonen.
Men, vent, det er mer. Også på andre strekninger blir det forbedringer fra desember. ÖBB varsler om flere tog mellom Wien og Praha og flere tog mellom Wien og Krakow, som nå skal få fire daglige avganger. Og, for aller første gang vil det bli en forbindelse mellom Wien og den polske byen Poznan. Jeg har dessverre ikke sett noe mer om planene for sistnevnte tog, men jeg vil gjette meg til at det vil gå gjennom Wroclaw.
For å toppe det hele blir det i fremtiden enda raskere tog mellom sør og nord i Østerrike når Semmering Base tunnel åpner. Den blir 27 kilometer lang og skal nå etter planen åpne i 2030. Den vil erstatte en svingete men svært idyllisk toglinje over Semmeringpasset og reisetiden blir redusert med 30 minutter. Østerrike er jommen meg et spennende togland.
Dette er ikke et blogginnlegg basert på erfaringer, men innlegget er basert på en pressemelding fra ÖBB