Veterantog i Norge - reisemedtog.no



Veterantog i Norge

- Skrevet 02.07.25 av Kyrre Dahl

Liker du å kjøre med historiske tog? Du er ikke alene! Det er flere veterantogbaner og museumsjernbaner som er i drift i Norge. Her kommer en oversikt over veterantog i Norge.


Rjukanbanen - Foto: Kyrre Dahl

RJUKANBANEN

Museumsjernbane mellom Rjukan stasjon og Mæl ferjeleie i Vestfold og Telemark. En tidligere privat jernbane bygd og drevet av Norsk Hydro. Alt er nå innskrevet på Unescos verdensarvliste, inkludert to unike jernbaneferjer. Det går av og til veterantog om sommeren, med dieseldrevet lokomotiv.

Rjukanbanen åpnet i 1909 og ble etablert for transport av kunstgjødsel og råvarer for industriselskapet Hydro, samt frakt av annet gods og passasjerbefordring. I 1911 ble banen elektrifisert som første normalsporede jernbane i Norge.

Les mer: Hjemmeside

GAMLE VOSSEBANEN

Toget kjører på deler av den gamle Bergensbanen som ble lagt ned da Ulriken-tunnelen ble åpnet i 1964. Norges eneste bevarte veteranjernbane på hovedlinje med damplokomotiv og teakvogner. Gamle Vossebanen går normalt den 18 kilometer lange strekningen mellom Garnes stasjon og Midttun stasjon.

Strekningen viser en unik variasjon i jernbaneanlegg og stasjoner, nøye tilpasset landskapet langs Sørfjorden og vassdraget med Haukelandsvannet, Søylevannet og Grimevannet.

Les mer: Hjemmesiden

KRØDERBANEN

Krøderbanen ble åpnet i 1872 som smalsporbane og ble ombygget til normalspor i forbindelse med Bergensbanens åpning i 1909. Som NSB-bane ble den nedlagt i 1985. Siden da har banen vært drevet som museumsbane av Norsk Jernbaneklubb og Stiftelsen Krøderbanen.

Både rullende materiell og faste installasjoner langs linjen er holdt i en tidsriktig stil. Krøderbanen er også et senter for restaurering og vedlikehold av musealt jernbanemateriell. Det kjøres normalt veterantog mellom Vikersund og Krøderen.

Les mer: Hjemmeside.

SETESDALSBANEN

Setesdalsbanen er en smalsporet (1 067 mm) museumsjernbane som går på den 8 kilometer lange, ville og naturskjønne strekningen mellom Grovane og Røyknes stasjoner i Vennesla kommune, Agder.

Banen ble åpnet i 1896 mellom Kristiansand og Byglandsfjord. Bare 2 år etter nedleggelsen i 1962 åpnet Norges første museumsjernbane. Siden da har du kunnet oppleve et levende museum, med over 100 år gamle damplokomotiver, stilfulle trevogner, ærverdige stasjonsbygninger og lukten av kull.

Setesdalsbanens Venner støtter arbeidet med å ta vare på bane, bygninger og materiell. Frivillige fra foreningen bidrar med alt fra vedlikeholdsarbeid, restaureringer og dokumentasjon, til personale i togdriften.

Les mer på setesdalsbanen.no Hjemmeside for Setesdalsbanens venner.

URSKOG-HØLANDSBANEN

Tertitten, Urskog-Hølandsbanen er den eneste gjenværende med togkjøring på sporvidden 750 mm. Banen har flere damplok, passasjervogner og godsvogner i original og kjøreklar stand.

Det går veterantog på en drøy 3 kilometer lang strekning mellom Sørumsand og Fossum. Turene varer omtrent én time; 15 minutter togtur til endestasjonen Fossum, der er det 25 minutters pause med mulighet for litt forfriskninger i kiosken drevet av Blaker Skolekorps. Deretter 15 minutter togtur tilbake til Sørumsand.

Les mer på: Hjemmesiden

LOMMEDALSBANEN

Lommedalsbanen er en museumsjernbane drevet av en privat stiftelse som er bygget for å kunne vise bruken av forskjellige typer anleggsjernbanemateriell. Det har aldri vært noen jernbane der hvor Lommedalsbanen i dag er, men dette har vært den eneste mulige måten å vise en heller ukjent del av anleggshistorien som har forandret vårt land fra jordbruk til en industrinasjon.

Den ble startet i en hage på Haslum i Bærum i 1957 av en jernbaneentusiast. I 1979 fikk stiftelsen disponere et område i Lommedalen, og de første 45 meter med skinnegang ble lagt. Banen har i dag en sporlengde på ca. 1000 meter.

Les mer på: Hjemmeside

THAMSHAVNBANEN

Thamshavnbanen ble bygd for å frakte malm fra gruvene på Løkken Verk til utskipningshavna på Orkanger.

Den gamle jernbanen snor seg gjennom et variert landskap. bratte utforkjøringer og krappe kurver, langs fiskeelva Orkla, gjennom skog og jordbruksområder til tett bebyggelse. På Thamshavnbanen kan du reise mellom Løkken Verk og Bårdshaug på Orkanger i vogner fra 1908.

Les mer på : Hjemmeside


Tertittoget - Foto: Kyrre Dahl

ANDRE TYPER HISTORISKE TOG

Norsk jernbanemuseum: Tertittoget kjører gjennom museumsparken på sommeren. Les mer på: Hjemmeside

Kilder: All informasjon er hentet fra de respektive hjemmesider i noen tilfeller venneforeninger og Wikipedia.

Les mer om hvordan man tar tog i Norge her: HVORDAN TA TOG I NORGE Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no

Annonse:


SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:





SØK:

TA TOGET I:

Informasjon: Om denne siden og annonser


Nyttig å vite: Togturer som gir deg noe ekstra