Rasender Roland, veterantog med stil - reisemedtog.no


Rasender Roland, veterantog med stil

01.07.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Rasender Roland er betegnelsen på en smalsporbane med damplokomotiver på øya Rügen i Tyskland. Dette er en av områdets største attraksjoner og det er lett å forstå hvorfor. Dette er veterantog med stil, for ikke å si smil.


Et av damplokomotivene

Det egentlige navnet på selskapet er Rügensche Bäderbahn, men av en eller annen grunn har togene fått tilnavnet Rasender Roland og siden det er enklere å huske bruker jeg derfor det navnet. Dette er ikke bare et veterantog, banen kan også brukes som vanlig transport til, fra og mellom flere av områdets mange badebyer. Det er ikke ofte man kan komme til sin destinasjon med damplokomotiv men det kan man faktisk her.


En gammel restaurantvogn

Øya Rügen stikker opp fra Nord-Tyskland og inn i Østersjøen med Sverige ikke så veldig langt unna. Bare drøyt 2 timer tar det med hurtigferje mellom Sassnitz og Trelleborg. Øya er kjent som et av de mest populære feriemålene langs den tyske Østersjøkysten, ikke minst under den kalde krigen, da dette var en del av DDR. I begynnelsen var det slike baner over store deler av Rügen, nå er det bare Göhren til Lauterbach Mole via Binz som er igjen.


Interiør restaurantvogn

Det er ingen kort tur, det tar faktisk halvannen time fra den ene enden til den andre og det er flere av holdeplassene som er verdt et besøk, enten for de toginteresserte eller for de som vil ha litt badeliv eller rett og slett ta en spise og drikkepause. Den store stasjonen er Binz, her har Rasender Roland sin egen stasjon langt unna hovedstasjonen til Deutsche Bahn. Det er likevel fascinerende å se at denne veterantogstasjon fremstår som mer moderne enn hovedstasjonen. Det skal jeg komme tilbake til i et eget innlegg.


På innsiden av en vanlig vogn, legg merke til ovnen

Togene går hver time hele dagen igjennom fra Binz til Göhren og annenhver time fra Binz til Puttbus og Lauterbach Mole. Det er også den første delen som er mest populær og forsåvidt også mer interessant, men den mer rolige delen har absolutt noe å by på. I Lauterbach kjører toget helt ut på moloen så du har vann og båtliv på begge siden, før toget må trekkes tilbake til Putbus med et diesel-lokomotiv. Det får nemlig ike snudd der. På Göhren stasjon er det derimot muligheter for toget å kjøre forbi vognene og koble seg på i riktig retning.


En helt åpen vogn hører med

Jeg tok turen på en fredag i begynnelsen av juni, det var likevel en god del folk som tok banen. Som nevnt går den hver dag hele året, men det er sommeren som er den store høysesongen. Det var en seks sju vogner på toget av litt forskjellig karakter, blant annet en helt åpen vogn for de som vil sitte ute. Det var også interessant å se det jeg tror er vedovner som en gang i tiden ble brukt til å varme opp vognene på vinterstid. Det var også noen godsvogner, der jeg tror det er mulig å sette inn sykler blant annet.


Utsikt fra togvinduet

Den mest interessante vogna var en restaurantvogn fra DR-tiden, Deutsche Reichsbahn. Jeg er ikke helt sikker på at den stammer fra den kalde krigen, muligens litt eldre, men det er noe helt eget å innta kaffe og kake mens toget tøffer avgårde bak et damplokomotiv. Prisene var heller ikke så gærne, men det var enkel servering. For det meste kaffe og godteri, men også pølser for de som vil ha noe som ligner på middag. Har du lyst så kan jeg anbefale en tur i Buffetvogna som det heter.


Utsikt fra togvinduet

Utsikten fra togvinduet er kanskje ikke den mest spektakulære, men det er trivelig. Toget går gjennom skoger, forbi innsjøer og passerer en rekke småbyer. Men, mest av alt er det jordbruksområder hvis man ser bort fra de mange badebyene dette området er mest kjent for. På Putbus stasjon er det et slags museum med en del gammelt materiell utstilt. Dette er i seg selv en svært pen stasjon, også den fremstår som mer moderne enn mange stasjoner på hovedlinjene til Deutsche Bahn.


Putbus stasjon

Billettene er ikke direkte billige hvis du ikke har noe rabattkort. Et dagskort som gjelder så mange turer du vil mellom Göhren og Lauterbach Mole koster 29 euro. Men, har du Deutschlandticket koster dette bare 8 euro, så en ekstra god grunn til kjøpe dette månedskortet som gjelder alle typer lokal og regional kollektivtrafikk i hele Tyskland for 49 euro en hel måned. Rasender Roland er knyttet til hovednettet på Putbus stasjon, der du kan finne lokaltog til Bergen auf Rügen. For mer informasjon: Rügensche Bäderbahn

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Tyskland

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeed: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: