Wismar, stasjon med snodigheter - reisemedtog.no


Wismar, stasjon med snodigheter

20.07.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Wismar er i dag ingen stor by i tysk målestokk, men byens jernbanestasjon har store dimensjoner. Dette er en stasjon man får litt igjen for å undersøke nærmere, for her er det mange snodigheter.


Den gamle stasjonsbygningen

Wismar ligger nordvest i delstaten Mecklenburg Vorpommern i Nord-Tyskland, mellom Lübeck og Rostock. Dette er en gammel hansaby som man kan si hadde sin storhetstid fra rundt år 1250 til 1500-tallet. Etter det har byen ligget litt "utenfor" der det skjer, men det har jo også vært en by under svensk styre i 200 år og i mange hundre år har det vært en ganske viktig havneby.


Den nye forhallen

I dag er det en by med 45 000 mennesker og det er togforbindelse både sørover og østover. Til tross for at det dermed er begrenset med trafikk fremstår Wismar stasjon som ganske overdådig. Særlig når man får oversikt over hele anlegget, som åpenbart består av flere deler konstruert på forskjellige tidspunkter. Står man i bahnhofstrasse kan man ikke la være å legge merke til det som må ha vært den opprinnelige stasjonen.


Inne i forhallen

Men, denne gamle stasjonsbygningen brukes ikke til passasjertrafikkformål i dag, selv om den går i ett med flere deler som er i bruk. Jeg klarte ikke å finne ut hva som skjer i den gamle stasjonsbygningnen, som stammer fra 1800-tallet. Den aller første bygningen ble oppført allerede i 1847, men etter hva jeg skjønner er den bygningen man ser i dag fra 1857 og ble oppført i forbindelse med en utvidelse av jernbaneanlegget, blant annet med en jernbanegate og en promenade.


Fra forhallen er det et stykke å gå til selve stasjonen

På 1880-tallet ble det bygd et havnespor som gjorde at den gamle stasjonen ble liggende mellom sporene og noen år senere bygde man en undergang under havnesporet og oppførte enda en stasjonsbygning nærmere sentrum, som igjen førte til enda et nytt bygg. Men, det stopper ikke der, for i 2019 ble havnesporet fjernet og da trengte man jo ikke fotgjengerundergangen lenger. Dermed ble hele anlegget bygd om, på nytt. Det er i hvert fall slik jeg forstår det som er skrevet på tyske Wikipedia.


Inne på selve stasjonen

Alt dette gjør at stasjonen får et merkelig uttrykk. Du går altså inn i forbygningen og må så gå gjennom et slags ingenmannsland før du kommer til plattformområdet, som er overraskende stort. Det er flere minutter å gå fra du går inn første inngang til du er på toget til Berlin. Men, oppi det hele har noen morsomme folk lagt til en del kunstverk både på utsiden og innsiden av den nyoppussede stasjonsbygningen. Det finner man malerier og bilder av både gamle tog og fra byen Wismar.


I hovedbygget finner man noen spennende malerier

Det er et Reisezentrum i forhallen, der man kjøpe billetter og få informasjon om togavganger. Der er det tydeligvis satt av plass til flere butikker eller spisesteder, men under mitt besøk var enten ikke noe åpent eller så var det rett og slett ikke noe der. Men, i nabobygget finner man en restaurant i det som trolig er et gammelt jernbanebygg. En kiosk finner man rett på andre siden av gaten i forhold til inngangen på forhallen. Jeg har undersøkt og det er ingen toaletter på Wismar stasjon.


Tog til Rostock på spor 2

Wismar stasjon ligger ganske sentralt i byen. Det er rundt 10 minutter å vandre til hovedtorget Markt, en spasertur som anbefales på det varmeste. Wismar fremstår som en særdeles pen gammel hansaby og som også har nordiske røtter. Jeg nevnte at havnesporet som ligger mellom forhallen og stasjonen er fjernet, men det er fortsatt nok av industrispor ut mot havneområdet og det er lett å se at det er eller i hvert fall har vært mye godstrafikk i dette området, som jo lenge var en del av DDR.


Tog til Berlin på spor 1, et stykke utenfor selve stasjonen.

Det er enkelt å forklare togforbindelsen til og fra Wismar. Når du kommer inn fra forhallen ser du rett på plattformen der toget til Rostock går fra hver time. Dette er et lite dieseltog som går via Bad Doberan. Toget til Berlin er et lengre tog i to etasjoner fra ODEG, som plasseres et stykke sør for selve hovedinngangen. RE-tog til Berlin går annenhver time via Schwerin og Ludwigslust. Det går også RB-tog til Ludwigslust annenhver time slik at det går tog hver time både sørover og østover. For Lübeck må man ta tog i retning Schwerin og bytte i Bad Kleinen.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Tyskland

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeed: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: