En togtur som snart forsvinner - reisemedtog.no


En togtur som snart forsvinner

25.07.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Det er fint at det jobbes med å utbedre infrastrukturen. Men, noen ganger betyr nye spor også at man mister utsikten fra togvinduet. Og arbeider betyr ofte buss for tog, eller i dette tilfelle trikk for tog! Bli med på en togtur mellom Trelleborg og Göteborg i juli 2023.


Utsikt fra togvinduet ved Varberg

Det jobbes iherdig på mange jernbanestrekninger i Sverige og Vestkystbanen mellom Malmø og Gøteborg er blant de strekningene der det jobbes mest akkurat nå. Jeg er veldig for forbedringer i togtilbudet, men noen ganger betyr det også at man mister noe, som utsikten fra togvinduet i nærheten av Varberg. Det slo meg at det kunne bli den siste gangen jeg får oppleve dette så jeg sørget for å ta en rekke bilder på den strekningen som snart forsvinner. Jeg kan forøvrig fortelle at jeg kjøpte en billett i appen til Skånetrafiken fra Trelleborg til Varberg og en annen billett fra Varberg til Gøteborg i Västtrafik-appen To Go. På den måten sparte jeg nesten 150 kroner i forhold til å kjøpe en billett hele veien hos SJ.


Dette er utsikten på strekningen som forsvinner

Jeg har nylig vært på togtur i Polen og Tyskland og valgte derfor ferja mellom Sassnitz og Trelleborg med FRS Baltic. Da passet det best å overnatte i Trelleborg for å fortsette ferden nordover dagen etter. Jernbanestasjonen i Trelleborg er en flott bygning som nylig er pusset opp. Den fortjener et besøk i seg selv, men det er også her man møter opp når man skal ta ferje til Sassnitz. Den første delen av min togreise denne dagen gikk med Pågatåg til Helsingborg.


Etter 2025 får du ikke lenger oppleve denne utsikten

Jeg kunne byttet til Öresundståg i Malmö, men jeg vet av erfaring at det er mye folk på disse togene fra København så jeg valgte heller å sitte på et Pågatåg med litt færre folk. Allerede mellom Malmø og Lund skjer det spennende ting som man ser godt fra togvinduet. Her går det nemlig så mange tog at det skal bli fire spor og arbeidene er svært omfattende. I uke 38 og 39 stenges strekningen helt for å koble på de nye sporene.


Togene mellom Malmø og Gæteborg går nå tett innpå vestkysten

En morsom detalj er at her skifter toget side. Like nord for Malmö kjører toget inn i en tunnel som virker litt malplassert og den er bare laget for at toget skal skifte side det kjører på. De fleste tog i Sverige kjører på venstre side, men sør for dette punktet kjører togene på høyre side, slik at de kommer enklere inn på Øresundsforbindelsen. I Danmark og i Tyskland kjører togene som kjent på høyre side, som i Norge. Dette sidebyttet har ingen praktisk betydning mellom Norge og Sverige siden alle spor over grensen er enkeltspor likevel.


Men, dette kan ha vært siste gangen jeg fikk oppleve denne utsikten

Like utenfor Varberg ser man nye arbeider og dette er Varbergstunnelen, som erstatter et enkeltspor med mange svinger. Dette blir et dobbelspor i tunnel og samtidig bygges en ny jernbanestasjon i Varberg. Men, det er også akkurat her at den gamle linja går tett inntil kysten og toget kjører nesten ute i havet, ikke langt fra strender og med fabelaktig utsikt. Den beste utsikten på hele togturen forsvinner når det nye dobbelsporet tas i bruk i 2025. Derfor de mange bildene av utsikten i dette innlegget.


Västtåg på Mölndal station, ôresundstogene stopper enda litt lenger borte.

Når denne strekningen åpner og man samtidig blir ferdig med noen mindre arbeider nær Ängelholm så er det dobbelspor hele veien fra Göteborg til Malmö. Men, det er et svært problematisk unntak og det er tunnelen gjennom Helsingborg. Selv om den er relativt ny, åpnet i 1991, så er det bare et spor gjennom tunnelen og den er allerede en gedigen flaskehals. Før tunnelen så gikk fjerntogene rundt Helsingborg og det var to sekkestasjoner i selve byen. Ingen tog kunne da kjøre gjennom Helsingborg, men å bygge bare enkeltspor i moderne tid er utrolig lite framtidsrettet og jeg vil kalle det en skandale.


Trikk for tog på Mölndal station

Det må komme, men akkurat når man får bygd ny tunnel her er foreløpig høyst uklart. Det er ikke lett å bygge ny jernbane gjennom tettbebygd strøk, noe man også merker i Gøteborg, der arbeidene med Västlänken pågår for fullt. Dette er en ny jernbanetunnel som tar togtrafikken nordfra gjennom Centralstationen via Haga og Korsvägen og videre i retning Mölndal og Borås. Göteborg Centralstation er i dag en sekkestasjon der alle tog må ut igjen samme vei som de kommer inn, noe som begrenser kapasiteten sterkt. Västlänken vil revolusjonere togtrafikken i Göteborg men det er uklart når den står klar, Tidligere i år kom beskjeden om at den blir forsinket til etter 2026.


Trikk for tog utenfor Göteborg Centralstation.

Men, arbeidene får en morsom ( og litt slitsom ) konsekvens. I sommer er det nemlig stengt mellom Mölndal og Centralstationen. Öresundståg fra København stopper på et eget spor øst for Mölndal station, der det skal etter planen stå busser for å frakte passasjerene inn til sentrum. Det har kommet meldinger om kaos her så jeg tok i stedet trikken! Västtågen stopper på den vanlige stasjonen i Mölndal og derfra er det enkelt å finne trikken, som er det anbefalte transportmiddelet for de som bruker disse togene. Fra der Öresundståget stopper er det litt mer komplisert, du må enten opp noen trapper eller gå en omvei for å slippe, over motorveien og ned på trikkeholdeplassen. Det går trikker hvert fjerde minutt og alle går til Centralstationen. Legg merke til at Interrail ikke gjelder på trikken, men enkeltbilletter går fint.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Sverige

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeed: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: