Togtur i Polen - Gdansk til Wroclaw - reisemedtog.no



Togtur i Polen - Gdansk til Wroclaw

06.06.2018 - skrevet av: Kyrre Dahl

Nylig var jeg i Polen og tok toget fra Gdansk til Wroclaw via to forskjellige strekninger. Turen ga et godt innblikk i polske tog og togdrift. Blant annet er en halv time forsinkelse tydeligvis helt normalt.

Turen startet i Gdansk, der hovedstasjonen Gdansk Glowny nå blir pusset opp. Det fører til litt kaos, blant annet er det langt å gå fra billettkontoret til spor 1, fordi den nærmeste undergangen er stengt og du må ta en undergang noen hundre meter lenger nord. Siden flere av plattformene er sperret av på grunn av arbeidene kommer nesten alle tog sørover inn i spor 1 så perrongen kan bli ganske travel og her finnes det ingen informasjonstavler eller noe oppslag om hvilke tog som kommer. Og siden togene sjelden kommer i rute må du følge med på siden av toget, der destinasjonen som oftest står.

Etter en litt kaotisk start er det bare godord å si om PKPs intercity-tog. Dette er ikke blant de nyeste, men de er relativt moderne og med åpne vogner. Air Condition er selvsagt men av en eller annen grunn gikk det litt av og på. Kanskje et forsøk på å spare strøm? Jeg valgte en førsteklasse-billett til drøyt 200 kroner for en seks timers tur direkte til Wroclaw. Da er det vogner med 2 + 1 seter i bredden. Det var relativt mye folk ombord men ikke helt fullt. Vi ble stående et par steder og til slutt var vi framme i Wroclaw en halv time forsinket. Jeg kjøpte billetten på PKP.PL. Du trenger ikke skrive ut billetten, bare vise den fram på mobilen. Av og til ber konduktøren om ID.

På vei tilbake tok jeg turen innom Zielona Gora og da ble det lokaltog på den første delen fra Wroclaw. Disse togene er veldig billige, 35 kroner for en to timers tur, men dette toget var stappfullt og jeg fikk såvidt karret til meg et klappsete. Mange måtte stå i over en time før det begynte å tynne seg ut. Dette var et oppgradert tog av den gamle typen, så ikke den mest komfortable turen. På vei fra Zielona Gora måtte jeg først innom Poznan for å bytte og her ble det nok et lokaltog. Denne gangen av den nyere typen og de er omtrent den samme typen man finner på mange lokale strekninger i Tyskland.

På vei fra Poznan til Gdansk var det nok en gang en forsinkelse. Litt forvirrende å stå på plattformen i Poznan der alle infotavlene var mørke og toget åpenbart var forsinket. Polakker er tydeligvis ikke så opptatt av informasjon. Men, uansett toget kom nå inn på plattformen etterhvert og dette var akkurat samme intercity-type som på turen sørover. Vi ble stående enda litt lenger å vente og var 35 minutter forsinket da vi endelig kom avgårde fra Poznan. Men, rutetider er tydeligvis bare omtrentelige i Polen, for på neste stasjon, en time senere var vi bare 15 minutter forsinket!. Men, de gode tidene ville ikke vare og vi havet i et arbeidsområde og var til slutt en halv time forsinket i Gdansk.

Dette med arbeider på sporene er forresten noe du ser over hele Polen om dagen. Det er egentlig en bra ting, for jernbanenettet i Polen var slitent etter kommunist-tiden og i den første perioden etterpå var det ingen vilje eller penger til investering så på tidlig 2000-tall var det mange ekstemt nedslitte togstrekninger i Polen. Siden har man oppgradert mange linjer og det jobbes nå for fullt med å få opp farten og komforten. Det er likevel fortsatt mye rykk og napp, hastighten går fra 120 km/t i det ene øyeblikket til 30 i det neste, for så å hoppe til 90 noen sekunder senere. Det er bare mellom Warszawa og Krakow at togene kan gå i 200 kilometer i timen over en lengre strekning.

Det skal sies at det er ikke så mye å se på ut av vinduet i denne delen av Polen. Det er ganske flatt og stort sett jordbruksområder avbrutt av byer og industriområder. De mest fotogene delene er når vi krysser elver, men også noen av stasjonene har elementer som frisker opp. Andre stasjoner er ikke annet enn betongklosser som ser ut som noen har kastet fra seg. På den annen side er Wroclaw Glowny kanskje Polens peneste jernbanestasjon som jeg skrev om i forrige blogginnlegg. Og prisen på billettene er fortsatt rimelige!

FLERE: Blogginnlegg MER OM TOG I: Polen Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no





TA TOGET I:



Informasjon: Om denne siden





Bloggen: ARKIVET