Hvordan ta tog i Tsjekkia - reisemedtog.no



Hvordan ta tog i Tsjekkia

18.07.2018 - skrevet av: Kyrre Dahl

Tsjekkia er et morsomt togland. Det går et imponerende antall tog, alt fra flotte intercity-tog til bittesmå lokaltog som stopper overalt. I Tsjekkia har også private aktører tatt opp konkurransen med det statlige selskapet CD. Her er en liten oversikt over hvordan du kjører tog i Tsjekkia.

CD, det statlige selskapet

CD: CD.CZ - nettside er det statlige jernbaneselskapet som fortsatt står for mesteparten av togtrafikken i Tsjekkia. De har alt fra supre intercity-tog som kjører mellom de store byene til små envogners togbusser som stopper ved den minste landsby. Jernbanenettet er i all hovedsak sentrert rundt hovedstaden Praha og de viktigste forbindelsene er Praha-Ostrava, Praha-Brno, Praha-Plzen, Praha-Ceske Budejovice og Praha-Decin. Her går det hyppige intercitytog, som dog ofte står merket som R i tabellene. Det betyr i praksis at det er regiontog som ikke krever plassreservasjon. Superpendolina og EXpress-tog har ofte obligatorisk plassreservering, mens lokaltogene har det aldri. Det er også et omfattende nett av lokale tog og det kan være nyttig å vite at systemet er satt opp slik at disse korrespondere med regiontogene, slik at man kommer seg realtivt greit rundt i landet.

Private aktører på tog i Tsjekkia

Når det gjelder private aktører på tog har Tsjekkia kommer veldig langt og på strekningen Praha - Ostrava er det hele to private selskaper som konkurrerer med statlige CD. Alle tre har hyppige avganger, i all hovedsak annenhver time og oftere, noe som gir svært hyppige avganger. De to private er Leo Express, som satser på litt høyere standard med cafè-servering i hver vogn, mens Regiojet satset opprinnelig mer på lavpris-segmentet med eldre vogner. Alle tre har både første og andre klasse og Leo Express har til og med en Premium Klasse over første klasse igjen. Til tross for togene omtrent kjører i kø kan det ofte være fullt og det lønner seg veldig å bestille noen dager i forveien. CD har flest tog og har som oftest noen plasser igjen om de to andre er fulle. Alle er rimelige sett med norske øyne, hvem som er best blir egentlig en smakssak.

Hvordan kjøpe billett til tog i Tsjekkia

Siden det er flere forskjellige selskaper kan det være litt innviklet å kjøpe togbilletter i Tsjekkia. Den enkleste er selvsagt Ceske Drahy, som fortsatt kjører tog til omtrent overalt. Du kan enkelt kjøpe billett på CD.CZ - engelsk nettside. Du skriver ut eller laster ned pdf-billetten til mobilen din og viser den til konduktøren. Ditt navn står på billetten og noen ganger blir du spurt om ID. Baksiden på bankkortet eller førerkort fungerer helt greit i denne sammenheng. Vil du kjøre med Leo Express kan du kjøpe billett på leoexpress.com - nettside. Regiojet finner du på regiojet.com - nettside Begge disse tilbyr også busser til destinasjoner som ikke dekkes av deres tog. Ellers er det mest normale å kjøpe billett i betjente luker på stasjonene og det kan ofte være lange køer. Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste billettautomat i Tsjekkia. På små lokaltog er det ofte bare konduktøren som selger billetter.

Internasjonale forbindelser

Tsjekkia er omtrent midt i Europa og har svært gode forbindelser til nabolandene. Det går hyppige ekspress-tog til Berlin og ikke fullt så ofte til München i Tyskland, i tillegg til en lang rekke lokale grensetog. Det går ekspresstog til Katowice og Warszawa i Polen, om sommeren også til Krakow, pluss noen lokale grensetog. Det er også gode forbindelser til Wien i Østerrike med moderne Railjet-tog. Også til dette landet går det lokale grensetog. Slovakia regnes nærmest som innenriks-tog og det er en lang rekke tog til Zilina og litt færre til Kosice og Bratislava. Alle de tre nevnte selskapene kjører til Zilina. Med innenriks menes at togene ikke står oppført som internasjonale tog og har innenrikspriser.

VIL BLI OPPDATERT

Sjekk flere innlegg om tog i BLOGGEN Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no



BLOGGINNLEGG FRA TSJEKKIA:



TA TOGET I:

Informasjon: Om denne siden


Reisetips: Interrail, hvordan og hvor mye!