Hvordan ta tog i Storbritannia, en praktisk guide fra reisemedtog.no


Hvordan ta tog i Storbritannia

Sist oppdatert 27.07.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl

Storbritannia har et godt utbygd tognett, der passasjertrafikken drives av diverse aktører. Det kan virke litt komplisert og dyrt ved første øyekast, men for turister kan en reise med tog gjennom Storbritannia være en stor opplevelse og det finnes mange gode tilbud på billetter. Her er noen tips om hvordan du kan ta tog i Storbritannia.

Generellt om tog i Storbritannia

Passasjertrafikken i Storbritannia er fordelt på en rekke aktører, i all hovedsak private, men alt er organisert av samferdselsmyndighetene og som turist trenger man i liten grad å tenke på hvem som kjører hvor, ettersom det i all hovedsak vil bare være et selskap som kjører den veien du ønsker. Det som er kjekt å vite er at det ofte går tog flere ganger i timen på hovedstrekninger. De aller fleste steder, både store og små, har en eller annen forbindelse med London, men mange har også forbindelse til en eller flere metropoler som Birmingham, Manchester, Newcastle, Glasgow, Edinburgh eller Cardiff for å nevne noen. I tillegg går det gjerne regionale tog til mindre steder fra en større by. Det er også mange strekninger med spektakulær utsikt fra togvinduet. En togtur i England, Wales, Skottland anbefales. Når jeg utelater Nord-Irland er det av to grunner: 1. Jeg har aldri selv tatt tog der og 2. Jernbanene i Nord-Irland har et eget separat system.

Hvordan få billige billetter på tog i Storbritannia

Billettprisene på tog i Storbritannia er egentlig ikke så høye som ryktene vil ha det til i Norge. Men, prisene er dynamiske og kan nå svimlende høyder på populære strekninger i rushtiden, som fredag ettermiddag ut av London. Generelt er det svært mye å spare på å bestille på forhånd og binde seg til avganger der det er forventet mindre folk. Det aller dyreste du kan gjøre er å møte opp på stasjonen like før toget skal gå og kjøpe en enveis billett. Gjør du det i tillegg i rushtiden ut av London vil du se hundrelappene, ja faktisk tusenlappene fly fortere enn du hadde trodd var mulig. Bestiller du på forhånd kan du få billetten til en brøkdel av dette. Bare for å vri kniven i såret er man ikke garantert sitteplass selv om du betaler 1000 kroner eller mer for en billett.

Det beste er å bestille direkte fra det aktuelle togselskapets nettside, men det er så mange at det er vanskelig å ha full oversikt, selv for en ekspert. Derfor vil jeg anbefale denne nettsiden: National Rail. Dette er en nettside drevet av Rail Delivery Group, en medlemsorganisasjon eller forbund av togoperatører. Denne sender deg videre til det selskapet som har den billigste billetten dit du skal og du kan kjøpe billetter online på den måten. Noen ganger kan du skrive ut billetten selv, andre ganger må du hente billetten i automat, husk da å ha med deg kredittkortet du brukte!

Ved å kjøpe på forhånd kan du ofte komme over kjempebillige billetter selv på lange strekninger, men det er som regel bare et tilbud pr. aktør. Må du bytte togselskap underveis kan det lønne seg å dele opp og kjøpe to billetter i stedet for å kjøpe hele veien i ett jafs. Noen selskaper og National Rail forsøker nå å få dette inn i systemet sitt, men det lønner seg å dobbeltsjekke selv og dele opp turen. Har du ikke noe annet valg enn å kjøpe før du går ombord, så er ikke alt håp ute, det er to enkle regler som gjelder: det ene er det mest åpenbare, å unngå rushtiden, særlig inn mot London i morgentimene og ut av London på ettermiddagen. Det andre er å kjøpe tur-retur med en gang. Bare disse to reglene kan spare deg 75 % av utgiftene i forhold til en fullpris billett. Kjøper du på forhånd kan du spare 90 % av møt opp-prisen i rushtiden. For deg som er turist vil det uansett lønne seg å unngå rushtiden for da er togene gjerne stappfulle.

Hva slags tog kan du oppleve i Storbritannia

Det er generellt ingen klar forskjell mellom langdistanse, regionale og lokaltog i Storbritannia som det er i andre land, et og samme tog kan gå fra å være intercity-tog til å stoppe på alle små melkeramper. Men, i praksis er det store forskjeller, mellom de store byene går det lange og svært raske tog som gjerne går flere ganger i timen. Disse stopper kun på større stasjoner, mens det er andre lokale tog som stopper på mindre stasjoner. Forskjellen blir mer og mer uklar jo lenger unna London du kommer så noen steder er det toget som går mellom store byer også lokaltoget som stopper overalt. Dette er ikke så greit å vite for en utlending, men i høytaleren og på informasjonstavlene blir det opplyst om absolutt alle stasjoner toget stopper på. Det kan være en lang liste for togene som skal fra sør til nord, men finner du ikke din stasjon på oversikten bør du spørre før du går ombord. Togsettene varierer fra flotte moderne tog til eldgamle krøttervogner uten air condition.

Forbindelser til andre land med tog

Eurostar er en særdeles sivilisert måte å komme seg til Storbritannia med tog på. Dette toget går gjennom tunnelen som er laget under den engelske kanal og går i all hovedsak til Paris og Brüssel. Dette toget går i 300 kilometer i timen og bruker bare i overkant av et par timer, men det er svært dyrt. I tillegg er det både innsjekking, sikkerhetskontroll og passkontroll så du må møte opp minst en time før toget går. Det kan sammenlignes med å fly, men det er ikke like streng sikkerhetskontroll. Nylig begynte Eurostar også å gå til Amsterdam og dette er det eneste passasjertoget som går mellom Storbritannia og noe annet land. Ellers må du ta ferje eller fly!

Diverse om å kjøre tog i Storbritannia

Sperreporter: I Storbritannia har man nå automatiske billettporter i alle byer og større tettsteder. Det er derfor helt umulig å gå på toget og kjøpe billett her. På den annen side har man også mange små stasjoner der det ikke finnes hverken billettsalg eller automat og du har altså ikke noe annet valg enn å kjøpe av konduktøren. Du kan risikere å gå på, på en slik stasjon uten billett og ikke se noe til konduktøren før du ankommer byen. Da må du kjøpe billett før du går ut av stasjonen, av billettselgere på innsiden av sperreportene. I noen få tilfeller kan du faktisk oppleve at det ikke er konduktør i det hele tatt og ingen billettsalg hverken der du går på eller av, og da kan du i praksis kjøre tog helt gratis helt lovlig. I teorien skal du likevel betale, men jeg har aldri skjønt hvordan de mener det skal foregå.

1. klasse: Britene er opptatt av klasse og derfor er det mange tog som har en 1. klasse med oppgradert service. Dette varierer veldig fra selskap til selskap og fra tog til tog. LNER og Avanti satser på full service på 1. klasse med mat og drikke servert på porselen ombord og store lounger med snacks og drikke på stasjonene. Andre selskaper har en 1. klasse som bare er en vogn merket med ett 1-tall og ikke noe mer. I de fleste tilfellene er det færre seter i vogna og gjerne servering av en kopp kaffe i hvert fall. Noen selskaper har helt droppet 1. klasse. Billettene koster generelt mer enn på Standard 2. klasse, men du kan komme over gode tilbud på 1. klasse.

Anbefalte togturer i Storbritannia:

Det er flere togstrekninger i Storbritannia som er ekstraordinære. De mest kjente ligger i Skottland, som f.eks West Highland Line. Les mer om det her: Verdens beste togtur? - West Highland Line (erdetmulig.no) . Et annet område der det er fin utsikt fra togvinduet er Cornwall. Les mer på Billig tog i Cornwall, England (erdetmulig.no). Storbritannia har også et stort utvalg av veterantogbaner i full aktivitet, som : Llangollen Railway, veterantog i Wales. Se nedenfor for blogginnelegg fra Storbritannia.

Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no