Hvordan ta tog i Sverige - reisemedtog.no


Hvordan reise med tog i Sverige

Sist oppdatert 22.07.2024

Sverige har gode togforbindelser mellom de større byene og det går også greit å komme seg til mindre byer med tog. I tillegg er det mange lokale tog som stopper på små steder og pendlertog som er viktige rundt storbyene. Det er også internasjonale forbindelser til Norge og Danmark. I tillegg til det statlige selskapet SJ er det nå flere private aktører som kjører tog i Sverige. Nedenfor finner du litt praktisk informasjon om hvordan det er å kjøre tog i Sverige.

SJ snabbtåg på Nässjö station

SJ Snabbtåg, Intercity og regiontog

SJ, med nettsiden SJ.SE, er det statlige jernbaneselskapet som fortsatt står for mesteparten av togtrafikken i Sverige. SJ har snabbtåg (hurtigtog) som går i over 200 kilometer i timen mellom større byer, dette kan være X2000 eller den nye SJ3000. Det går mange hurtigtog fra Stockholm til Gøteborg og Malmø, stort sett hver time. Det går også hurtigtog mellom Gøteborg og Malmø, men ikke hver time. SJ har også hurtigtog fra Stockholm til Karlstad, Sundsvall og Umeå med noen få daglige avganger.

SJ kjører også Intercity-tog og regiontog, som er litt tregere men de går til en rekke destinasjoner, som Stockholm - Karlstad ( - Oslo ), Gøteborg - Kalmar, Stockholm - Borlänge, Stockholm - Östersund. Disse kan være merket som SJ Regional, som for eksempel et tog som går fra Gøteborg til Stockholm via Ørebro og Västerås. Man må bestille billett på forhånd på langdistansetogene og det er obligatorisk setereservasjon. Det er ikke mulig å kjøpe billett ombord. SJ kjører også en rekke lokaltog, men da på oppdrag fra regionen eller länet. Billettene på SJ snabbtåg og IC-tog kan ikke brukes på lokaltog og omvendt.

Private aktører på tog i Sverige

Det er nå mange private aktører på markedet i Sverige. Dette skyldes i all hovedsak at lokaltrafikken er satt ut på anbud og det er forskjellige avtaler i forskjellige regioner (län). Rundt de store byene går det mange lokaltog, mens tilbudet varierer kraftig på mindre steder. Disse skal vi komme tilbake til.

Det er også kommet noen private aktører som kjører langdistanse, i konkurranse med SJ, da i all hovedsak Snälltåget og MTRX. Sistnevnte er kjøpt opp av finske VR og vil snart skifte navnMTRX (også kalt MTR Express) kjører langdistansetog 7 ganger daglig mellom Stockholm og Gøteborg, med noen stopp på veien. De har satset stort med nye moderne togsett (Flirt) og cafè-servering. MTRX har et spesiellt billettsystem, de har droppet det: Les mer om å reise med MTR Express.

Snälltåget snalltaget.se er et privat selskap som er mest kjent for sitt nattog mellom Stockholm og Berlin, men de kjører også dagtog mellom Stockholm, Malmø og København. De har også noen spesialavganger til andre byer i Tyskland og Østerrike, og om vinteren kjøres det tog til Åre.

FLIXTRAIN har lagt ned sin virksomhet i Sverige. Men, et morsomt selskap er Tågab, eller Tågåkeriet i Bergslagen AB. De kjører noen langdistanse-tog med svært gamle vogner, blant annet Stockholm - Karlstad og Falun - Gøteborg. Disse samarbeider tilsynelatende med SJ på et eller annet nivå. Et selskap som er blitt borte er Blå Tåget, som kjørte veteranvogner mellom Gøteborg og Stockholm.

Inne på Stockholm Central

Lokale tog i Sverige

Det går mange lokale tog i Sverige, med størst tetthet rundt de største byene Stockholm, Gøteborg og Malmø. Dette er i all hovedsak tog beregnet på pendlere som kjøres på oppdrag fra regionen eller et län. Det betyr at du kjøper billett fra länet og det spiller ingen rolle hvilket togselskap som kjører på strekningen, f.eks er det Vy som kjører lokaltog i Värmland, mens det er SJ som kjører lokaltog i Göteborgs-regionen. Et av de nyeste på markedet er Mälartåg i Stockholms-området som drives av MTR, altså nå VR. Det er helt egne tog og helt egne billetter til disse togene. For å gjøre forvirringen enda verre er det noen steder hvor langdistansetogene også fungerer som lokaltog, da vil länets billetter være gyldig. Et eksempel er Trollhättan - Åmål - Säffle, der Västtrafiks billetter er gyldig selv om det er et regiontog til Karlstad.

Kort fortalt har hvert län ( fylke/region ) i Sverige hvert sitt system. Noen samarbeider med andre, mens noen holder seg for seg selv. Dette er forvirrende og til tider frustrerende for en turist. Noen regioner har opprettholdt fysiske informasjonskontorer, blant annet i Skåne. I andre regioner er det ingen fysiske utsalg overhodet, som Östgötatrafiken. Hvis man også tar i betraktning at togene kjøres av forskjellige selskaper på anbud og det er ofte utskiftninger, så er det umulig å si noe generelt om lokaltog i Sverige.

Triangeln station, Malmø

Nattog i Sverige

Det er mange nattog mellom nord og sør i Sverige. Vy Sverige har/hadde daglige forbindelser til en rekke destinasjoner, inkludert Narvik i Norge. Vy har sagt fra seg videre drift og SJ overtar på kort sikt togene fra Stockholm til Luleå og Narvik. SJ har kjørt egne nattog fra blant annet Gøteborg til Umeå og Stockholm til Åre. Billetter kan uansett kjøpes via SJs systemer. Snälltåget har noen nattog i vinterhalvåret som går til typiske vintersportssteder. Dette er sesongtrafikk og noen få avganger i uka.

Hvordan kjøpe billett til tog i Sverige

Siden det er flere forskjellige selskaper kan det være litt innviklet å kjøpe billett til tog i Sverige. Det viktigste å huske på er at det generellt ikke er lov til å gå ombord uten billett. Dette gjelder alle typer tog og operatører men er det ikke noe billettsalg eller automat på stasjonen kan du selvsagt kjøpe billett hos konduktøren. Det er svært få stasjoner som har billettsalg, men de fleste stasjoner har en eller annen form for automat. SJ har lagt ned alle sine billettkontor i Sverige, til og med Stockholm Central. Noen regioner har egne billettkontorer, men det varierer sterkt.

Du kan også kjøpe billett online eller med app, da er det SJs nettside SJ.SE, eller SJ (appen) som er den beste. Der finner du de fleste tog i Sverige, også for lokale aktører. Men, SJ tar et lite gebyr for å formidle billetter for andre aktører. Merk deg at du ikke får billetter til MTRX på sj.se, de får du på MTRX. Billetter kan printes ut eller du kan vise dem som pdf på mobilen, eller i App. Hos MTR Ekspress er det ingen billetter, der får du bare en tekstmelding med din setereservasjon.

Kjekt å vite om tog i Sverige

Det er generelt ingen billettkontorer på stasjoner i Sverige, men det er ofte en kiosk, Pressbyrån, på eller ved stasjonen som kanskje kan hjelpe deg med togbilletter, i tillegg til mat og drikke. På litt større stasjoner er det gjerne en cafè, ofte Espresso House og på de aller største stasjonene er det et stort utvalg i butikker og spisesteder.

Svenske stasjoner kan ha en litt spesiell utforming. Noen har bare en plattform, det betyr at alle tog går fra samme spor, men de kan være spredd nedover plattformen og være flere hundre meter fra stasjonen. Andre stasjoner kan ha overganger med både bom, lys og lydsignal inne på stasjonen, omtrent som ved en jernbaneovergang for biltrafikk.

Togsettene kommer i mange varianter men de fleste er relativt moderne og komfortable, med air condtion i de aller fleste. Langdistansetogene har gjerne en eller annen for for servering av mat og drikke men tilbudet kan variere. 1. klasse eksisterer både i langdistanse og regiontog og det betyr som oftest, men ikke alltid, bedre plass og færre folk. På 1. klasse på SJ snabbtåg får du frokost inkludert i prisen på morgenavganger.

MTRX på Göteborg Centralstation

Internasjonale forbindelser

DANMARK: Øresundsforbindelsen mellom Malmø og København er Sveriges eneste jernbaneforbindelse med Danmark. Det går SJ snabbtåg mellom Stockholm og København noen ganger daglig, Snälltåget kjører også på denne forbindelsen. Öresundståg kjører fire ganger i timen mellom København og Malmø. Disse togene fortsetter til Karlskrona, Kalmar (Växjö) og Göteborg som hver har forbindelse en gang i timen. Det fjerde toget snur i Helsingborg.

NORGE: Vy Norge kjører tog 7-8 ganger daglig mellom Oslo og Göteborg, SJ Sverige kjører fem ganger daglig mellom Stockholm og Oslo via Karlstad. Vy Sverige kjører lokaltog to ganger daglig mellom Kongsvinger og Karlstad, disse fortsetter til og fra Oslo i helgene. SJ Norge kjører tog mellom Trondheim og Storlien, Sverige to ganger i døgnet, med forbindelser videre innover i Sverige.

Den eneste veien å komme til Narvik (Norge) med tog fra Norge er å ta turen via Sverige. Fra Narvik går toget til Stockholm via Kiruna og Boden. Det går bare ett tog i døgnet hver vei og turen tar 18 - 19 timer. Det går også et annet tog mellom Narvik og Luleå via Kiruna som korresponderer med tog mot Stockholm i Boden. På sommeren er det som oftest også et tredje tog mellom Narvik og Kiruna. Mer om tog mellom Norge og Sverige finner du her: Hvordan ta tog fra Norge til Sverige

FINLAND: Det er ikke mulig å ta tog mellom Sverige og Finland, selv om det går jernbanespor over grensen. Finnene har en annen sporvidde og svenske tog kan ikke kjøre i Finland og omvendt. Det er ingen persontrafikk over grensen. Men, det går nå lokaltog til grensestasjonen Haparanda, der du kan gå eller ta buss over grensen til Tornio i Finland. Men, som oftest må du til Kemi fordi der er det langt flere tog å velge mellom.

TYSKLAND: Både SJ og Snälltåget kjører natttog fra Stockholm, via Malmø til Hamburg og Berlin, sjekk Snälltåget eller SJ.SE

FlixTrain, nå nedlagt, på Hallsberg station

MRK: Det skjer ofte forandringer, som endring i avganger og togforbindelser, selskaper starter opp og legges ned etc. Arbeider er det mye av i Sverige og dette kan påvirke togtrafikken i stor grad. Poenget er at denne informasjonen er kun veiledende og sånn nogenlunde riktig når det skrives. Men, ting endres fort så alltid sjekk med togoperatør før du starter en reise.

Se innlegg om tog i BLOGGEN Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no

Annonse


BLOGGINNLEGG FRA SVERIGE:

Bloggen: En togtur som snart forsvinner


Bloggen: Citybanan, ny tunnel under Stockholm


Bloggen: Borås, en elegant stasjon med få tog


Bloggen: Helsingborg: Tog, buss og ferje i ett bygg


Bloggen: Øresund rundt, et kupp av en billett


Bloggen: Test av Tågåkeriet på 1. klasse


Bloggen: Test av SJ X2000 på 1. klasse


Bloggen: På Interrail i Sverige, noen erfaringer


Bloggen: Inlandsbanan, et togeventyr, del 1


Bloggen: Inlandsbanan, et togeventyr, del 2


Bloggen: Tog Finland - Sverige, i praksis umulig


Bloggen: Uppsala, ny stasjon og masse sykler


Bloggen: Botniabanen, høy hastighet på budsjett?


Bloggen: Tog så mye du vil i Skåne for 200 kr


Bloggen: Hässleholm, liten by med stor stasjon


Bloggen: En av Sveriges peneste togturer


Bloggen: Vinterlig togtur på små linjer i Sverige


Bloggen: Nässjö, et knutepunkt for jernbanen


Bloggen: Jönköping, stor by med liten stasjon


Bloggen: Hallsberg, liten by med viktig stasjon


Bloggen: FlixTrain har ankommet Sverige


Bloggen: Karlstad C, en noe underlig stasjon


Bloggen: Togtur fra Karlstad til Oslo i koronatid


Bloggen: Togtur til Jönköping med forviklinger


Bloggen: Den litt usentrale Uddevalla Central


Bloggen: Svært rimelig togtur i Vest-Sverige


Bloggen: Stockholm C, en elegant togstasjon


Bloggen: MTR Ekspress, nye private tog i Sverige


Bloggen: Gøteborg Central, i stadig utvikling


Bloggen: Nye togtider i Malmø, Sverige




TA TOGET I:

Informasjon: Om denne siden og annonser


Nyttig å vite: Togturer som gir deg noe ekstra



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO: