Endelig Eurostar mellom London og Amsterdam - reisemedtog.no



Endelig Eurostar mellom London og Amsterdam

27.07.2018 - skrevet av: Kyrre Dahl

Eurostar har endelig lansert tog mellom London og Amsterdam, via Rotterdam. Dette har mange ventet lenge på, men foreløpig kan du bare kjøre en vei! På den annen side kan du følge med på hva fiskene driver med i Kanaltunnelen.

Det går nå flere daglige avganger fra London til Amsterdam med Eurostar. De starter som de andre togene ved den spektakulære stasjonen St. Pancras i London, som man bør besøke uansett om man skal ta tog eller ikke. Eurostar stopper i Brüssel og Rotterdam på veien til Amsterdam. Jeg testet selv forbindelsen denne måneden og fikk et av de nye togsettene til Eurostar.

De nye togsettene fremstår som litt mer moderne enn de gamle fra 90-tallet og er behagelige å sitte på med også når toget er oppe i 300 kilometer i timen. Dessverre er det ikke like fornøyelig å starte reisen på St. Pancras. Du må nemlig møte opp en hel time før avgang på grunn av sikkerhetskontroller og passkontroller. Disse ligger svært tett og det betyr at køene står gjennom sikkerhetskontrollen og langt ut i gangen. Heldigvis er det en litt enklere form for security her, du legger bare bagasjen på båndet og trenger ikke ta ut laptop og væske og slikt. Men, husk å legge mobil og penger i bagasjen før du går gjennom scanneren.

På innsiden blir det fort folksomt og det er vanskelig å finne seg et sted å sitte i ventetiden. Det er et par cafèer og på Pret A Manger er det helt vanlige priser, så ikke noe flyplassinflerte kostnader her. Det betyr at du kan få deg en filterkaffe til et pund. Så er det bare å vente til ditt tog blir ropt opp og så er det bare å gå ombord, for innsjekking skjer automatisk når du går gjennom portene før sikkerhetskontrollen. Et lite tips, det er to rulletrapper opp til togene. En går til førsteklasse-delen av toget, men det er helt greit om du går opp den trappa med økonomi-billett. Faktisk blir du oppfordret til det, fordi køene i den andre trappa for økonomipassasjerer er nemlig svært lang.

Ellers er den første delen av turen helt normal for deg som har tatt Eurostar før. Du kjører kjapt gjennom den engelske landsbygda før du kommer inn i Kanaltunnelen. Den opplevelsen varer i cirka 20 minutter før du er i Frankrike og suser forbi landsbyer og større byer i toppfart på rundt 300 kilometer i timen. Det går så fort at du rekker ikke se stort, men det er jo litt moro for det. Fra Brüssel kjører man først på vanlige toglinjer før man møter HSL Zuid like ved Antwerpen på vei til Nederland. Toget stopper (merkelig nok) ikke i Antwerpen, men går rett til Rotterdam. Etter det går det på den nye høyhastighetslinja til Amsterdam. Toget kjører gjennom Schiphol uten å stoppe.

Du lurer kanskje fortsatt på det med fiskene? Det er bare å se ut av vinduet når du kjører under Kanalen! Nei, da. Det er selvsagt ikke vann i tunnelen, men Eurostar har laget en morsom greie med spesiellt fokus på barna. Du kan nemlig kjøpe et lite apparat, som kan vise deg livet utenfor tunnelen. Det er interaktivt og du får inntrykket av at toget kjører i vannet med fiskene svømmende utenfor. Det koster selvsagt penger og jeg kjøpte det ikke selv, men demonstrasjonen av det virket jo litt morsomt.

Og så var det det med at du bare kan kjøre en vei! Ja, Eurostar går nemlig bare London - Amsterdam og ikke den andre veien. Dette skyldes behovet for pass og tollkontroller som foreløpig ikke er på plass hverken i Rotterdam eller Amsterdam. I begge byer jobbes det med saken så det kan hende at dette har ordnet seg innen du leser dette, men foreløpig må du ta et tog til Brüssel, gå av der og gå gjennom pass og tollkontroll før du kan sette deg på en mer ordinær Eurostar-forbindelse. Det er vel ikke noe håp om at dette blir noe enklere etter Brexit, dessverre.

Dette blogginnlegget er også publisert på Ja, det er mulig - en reiseblogg

FLERE: Blogginnlegg MER OM TOG I: Nederland Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no





TA TOGET I:

Informasjon: Om denne siden


Reisetips: Interrail, hvordan og hvor mye!