Rotterdam har fått ny sentralstasjon - reisemedtog.no



Rotterdam har fått ny sentralstasjon

31.07.2018 - skrevet av: Kyrre Dahl

Nederlands nest største by, Rotterdam, har fått en ny og moderne sentralstasjon. I tråd med byens tradisjoner har også togstasjonen fått et spesiellt arkitektonisk utseende.

Rotterdam er en by med lange jernbanetradisjoner og her finner man flere togstasjoner, men byens sentralstasjon eller Centraal er den viktigste. Det er den mest sentralt plasserte stasjonen i byen, med en lang rekke lokaltog, i tillegg til intercity-tog til de fleste byer i Nederland og internasjonale tog til Belgia, Frankrike og snart Storbritannia.

Det er bare et par år siden man åpnet en splitter ny stasjonsbygning på samme sted som den gamle sentralstasjon lå. Jeg tok toget til Rotterdam mens de bygde, men må innrømme at jeg ikke helt husker hvordan den gamle så ut. Det virker som om den nye bygningen er forlenget i retning sentrum og bygget er en naturlig avslutning på en plass og en en allè som går ned gjennom hele byen og som utgjør den vestre enden av selve sentrumsområdet. Selve bygningen har blitt spennende utenpå og luftig på innsiden.

Mange togstasjoner føles ofte overbefolket, ikke minst i Nederland, men i Rotterdam føles det som man har god plass. Det gjelder særlig i inngangspartiet og det er rett og slett behagelig å kunne gå gjennom en togstasjon uten å måtte slåss om plassen med andre passasjerer. På minus-siden har man i Nederland nå fått dilla på automatiske sperreporter, slik som man har i England og du må altså kjøpe billett før du får komme inn i selve plattformsområdet.

Her er det på sin plass med et lite nyttig tips. Disse portene har nemlig to forskjellige systemer. Noen av dem tar bare billetter fra det statlige selskapet NS, altså interne elektroniske billetter eller klippekort. Kommer du f.eks med Eurostar eller andre internasjonale tog, eller du har kjøpt billetten på internett kan du ikke bruke disse portene. Da må du bruke de portene som ser ut som en glassboble. De takler alle typer billetter. Gjett om jeg knotet veldig før jeg skjønte det. Veldig lite publikumsvennlig, fy Nederland!

Det gjelder selvsagt ikke bare i Rotterdam, men på alle stasjoner i Nederland som har sperreporter. Det er ofte ingen betjening heller, i hvert fall ikke ved selve portene, så du kan fort bli stående en stund og lure. Men, tilbake til Rotterdam, har du først kommet deg gjennom portene så har du et hav av tilbud når det gjelder spisesteder og kaffebarer. Rotterdam Centraal har faktisk intet mindre enn to Starbucks-cafèer, en på innsiden og en på utsiden av sperreportene. Det er selvsagt mange andre tilbud, men det sier jo litt om omfanget.

Det er et imponerende antall tog som går fra Rotterdam Centraal. Herfra kan du tog til omtrent hver eneste lille by i Nederland. Det går hurtigtog til Amsterdam via Schiphol flyplass fire ganger i timen. Disse har en liten ekstra avgift. Vil du slippe unna ekstragebyret kan du velge vanlige intercity-tog via Den Haag som også går fire ganger i timen til Amsterdam. Det går også et utall tog til byer som Utrecht, Breda, Eindhoven og mange mange andre steder. Lokaltogene kommer i tillegg, tog som stopper på alle stasjoner er det også flust av, minst to ganger i timen i alle retninger.

Rotterdam har også gode internasjonale forbindelser. Det går Thalys til Brüssel og Paris omtrent hver time via Antwerpen. Dette er hurtige men dyre tog. Til Belgia kan du komme noe billigere med IC International som nylig har forandret på sin rute og går via Breda. Det nyeste er at Eurostar har gjort sin ankomst i Rotterdam med tog fra London St. Pancras. Foreløpig kan du dog bare ta toget i en retning, fra England. Men, det arbeides med å få Passkontroll og andre nødvendige tiltak for at du snart også kan ta toget TIL London fra Rotterdam.

Til slutt et lite bilde fra en nedlagt stasjon. Bare få hundre meter unna Centraal lå nemlig Hofplein. Denne stasjonen lå oppe på en viadukt og selve linja gikk oppe i høyden gjennom boligstrøkene nord i Rotterdam. Herfra gikk det lokaltog til Den Haag, for noen år siden ble linja lagt om slik at den nå er en del av metro-systemet som går under jorda og til en stasjon under nye Centraal. Du kan altså ta tbane helt til Den Haag derfra. Hofplein står nå delvis ubrukt, men det var antydning til at plattform-området ble brukt som en litt smårøff bar. I hvelvingen under stasjonsbygget er det kommet flere nye restauranter og kontorer, så det er å håpe at også selve stasjonen får sin renessanse snart?

Les mer om Rotterdam på Ja, det er mulig - en reiseblogg

FLERE: Blogginnlegg MER OM TOG I: Nederland Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no





TA TOGET I:

Informasjon: Om denne siden


Reisetips: Interrail, hvordan og hvor mye!