En underjordisk labyrint i Warszawa - reisemedtog.no



En underjordisk labyrint i Warszawa

07.11.2018 - skrevet av: Kyrre Dahl

Polens viktigste togstasjon er Warszawa Centralna. Den nye delen er ganske fin, men mesteparten av stasjonen er en grå og litt skummel underjordisk labyrint.

De som har tatt mye tog i Polen har sikkert lagt merke til at hovedstasjonen i storbyene som oftest heter noe med Glowny, Glowna eller lignende og som kan oversettes med sentralstasjon. Slik er det ikke i Warszawa, her heter sentralstasjonen faktisk Centralna og den ligger omtrent så midt i byen man kan komme. Men, den er ikke helt enkelt å finne fram i.

La oss begynne med det positive, for få år siden ble bygget over bakken pusset opp og er ganske ålreit innvendig selv om man har beholdt brutalistarkitekturen på selve bygget. Det er fra kommunismens tid og kan neppe beskrives som pent, men den fungerer sånn nogenlunde. Her finner man billettsalget til PKP og en rekke butikker og serveringssteder.

Men, så er det slutt på moroa, for du må ned under jorden for å komme til togene. Fra billetthallen er det faktisk ganske enkelt, du går ned en trapp og så er det rulletrapper videre ned til alle plattformer. Men, det er ikke her de fleste kommer fra, som oftest må du navigere deg gjennom en labyrint av trange og kaotiske underjordiske tunneler.

Fordelen med tunnelsystemet er at du kan gå under tak til alle trikke og bussholdeplasser og til de to andre togstasjonene i nærheten, samt direkte inn til det enorme kjøpesenteret Zlote Tarasy. Ulempen er at det er til tider svært vanskelig å forstå hvor du skal gå hen for å finne noe som helst. Legg til masse folk og en endeløs rekke av cafèer og butikker. Det er nesten skummelt å gå her, men det er mye tryggere her nå enn det var før i tiden.

Der var jeg inne på det. Centralna er ikke den eneste togstasjonen på dette stedet i byen. Faktisk er det to til like ved. Centralna tar bare langdistanse og regiontog, altså i praksis stort sett PKP-tog, men også andre operatører går herfra. Lokaltogene går fra Srodmiescie, som ligger rett ved siden av, men som er en helt separat stasjon øst for Centralna.

For å forvirre ytterligere er det enda en stasjon vest for Centralna som også heter Srodmiescie, men denne har kun avganger for en trikkelinje. Disse stasjonene er forbundet med tunneler, men du må vite hvilken stasjon toget ditt går fra, de drives helt separat. For turister er det stort sett Centralna som er aktuell, men lokaltog til flyplassen går både fra Centralna og lokaltogstasjonen.

På pluss-siden er det bare fire plattformer på Centralna. Det betyr at det bare er åtte spor, svært lite for en hovedstasjon i en storby. Det betyr at plattformene ofte er fulle av folk og for å ytterligere forvirre er plattformene kjempelange, så det kan hende toget ditt står i den andre enden som er så langt borte at du knapt nok ser den. Heldigvis er det som oftest godt skiltet.

Det er som oftest enklere å se kjøpesenteret Zlote Tarasy enn togstasjonen som ligger vegg i vegg. Når du først har funnet fram kan du glede deg over et stort tilbud av tog til alle byer av betydning i Polen. Det går hurtigtog til Krakow, Katowice, Gdansk, Poznan og flere andre byer. Det går internasjonale tog til Berlin, Wien, Budapest, Praha, Kiev og Moskva for å nevne noen. Husk at du stort sett alltid må kjøpe billett og setereservasjon på forhånd.

Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no





COVID-19

På grunn av korona-pandemien fraråder UD reiser til alle land inntil videre. I tillegg har mange land stengt sine grenser og enormt mange tog er innstilt.

TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalt: Tips for Interrail 2019!


Info: Hvordan ta tog til Utlandet