Birmingham Moor Street, en stasjon som har fått nytt liv - reisemedtog.no

Annonse


Moor Street, en stasjon som har fått nytt liv

11.03.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

Den ble egentlig nedlagt, men Moor Street-stasjonen har overlevd mot alle odds og fremstår i dag som en liten perle i Birmingham.

De fleste som tar toget til den nest største byen i Storbritannia ender opp på New Street, som helt inntil nylig var en overbefolket og sliten underjordisk gigantisk labyrint. Moor Street er den rake motsetningen, dette er en liten og elegant stasjon der man føler at man går rett inn i en annen tid. Men, det så lenge mørkt ut for denne stasjonen.

Moor Street ligger ikke langt unna New Street, faktisk er det så kort at man nesten kan se den ene stasjonen fra den andre. Årsaken til at det ble bygd slik er at det i begynnelsen av jernbanens historie i England var private selskaper som konkurrerte med hverandre og da hadde de hver sine spor og hver sine stasjoner. Men, på 60-tallet var alt nasjonalisert og planen var å legge ned Moor Street og overføre all trafikk til New Street.

Men, lokale protester førte til at stasjonen likevel fikk leve. På slutten av 60-tallet var likevel stasjonen nedslitt og hadde kun noen få avganger med lokaltog i rushtiden. Så ble den på en måte nedlagt likevel, for den stasjonen du ser i dag ble lagt ned i 1987 og all trafikk ble flyttet til en ny del rett ved siden av. Dette skjedde ved åpningen eller mer korrekt gjenåpningen av en tunnel under sentrumm til Snow Hill-stasjonen. Da var heldigvis bygget blitt verneverdig og på 2000-tallet ble det pent pusset opp.

Etter hvert som togtrafikken har eksplodert i Storbritannia og i Birmingham har New Street blitt altfor liten og sånn sett er man nå veldig glad for at Moor Street aldri ble helt lagt ned. I dag er det den nest travleste stasjonen i byen, med en rekke avganger i flere retninger, særlig i rushtiden. De to delene av Moor Street-stasjonen er nå bygd sammen og fremstår som en helhet, selv om det er den gamle terminalen som fanger mest oppmerksomhet.

Den er pusset opp slik den så ut på 1930-tallet og det er virkelig som å stige inn i en annen tidsperiode. Både billettkontor, ventehall og serveringssteder ser ut som de kommer rett fra en tidsmaskin. Det føles mest som en stasjon i en småby i 1932, men dette er altså en storby-stasjon i 2019. Noen moderne detaljer må det selvsagt være, som informasjonstavler og de hersens sperreportene som er på nesten alle store stasjoner.

Det er ikke bare jeg som synes dette er elegant, oppussingen har mottat flere priser og her har man rekonstruert mange detaljer som klokker, skilt, ventebenker og lamper. Man har også fortsatt å renovere stasjonen for å holde den i gammel stil.

Det er også et slags de ja vu at det nå er to togaktører som konkurrer med hverandre med hver sin stasjon. Virgin kjører London Euston - Birmingham New Street, mens Chiltern Railways kjører mellom London Marylebone og Birmingham Moor Street. Noen av disse fortsetter til Snow Hill og enda litt lenger. I de siste årene er det blitt stadig mer vanlig at togene snur på Moor Street, da det er begrenset plass i den før nevnte tunnelen.

Det går også lokaltog i flere retninger fra Moor Street, blant annet til Stratford Upen Avon og Kidderminster. Moor Street stasjon ligger rett ved siden av det gedigne kjøpesenter-komplekset Bullring. Faktisk ligger New Street rett på den andre siden av Bullring og nå er det laget en egen gangtunnel som gjør at du kan gå innendørs mellom de to stasjonene. Det er bare 600 meter mellom disse to, men det er ingen sporforbindelse så sjekk hvilken stasjon toget ditt går fra.

Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no

Annonse




TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge