Berlin Hauptbahnhof, må oppleves - reisemedtog.no

Annonse


Berlin Hauptbahnhof, må oppleves

31.03.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

Berlin Hauptbahnhof er den relativt nye sentralstasjonen i Tysklands nygamle hovedstad. Dette er en futurisk blanding av tog i flere etasjer samtidig som det også er et kjøpesenter og er i ferd med å bli et nytt sentrum i Berlin.

Som nevnt før i dette innlegget Berlin, en by med spesiell jernbanehistorie har denne byen en særdeles brokete toghistorie og etter at Berlin-muren falt sto storbyen med 5 millioner mennesker uten en egentlig sentralstasjon. Riktignok var navnet Hauptbahnhof gitt til Ostbahnhof på den tiden og den var lenge de facto sentralstasjonen i Berlin rett og slett fordi ingen andre stasjoner kunne ta den trafikken. Men Ostbahnhof ligger helt for seg selv inne i det gamle Øst-Berlin uten forbindelse til hverken trikk eller tbane.

Derfor ble det rimelig kjapt bestemt at Berlin skulle få en helt ny sentralstasjon, sammen med en tunnel som kunne ta trafikken mellom syd og nord. Hauptbahnhof ligger der denne nye tunnelen møter den gamle Stadtbahn-viadukten som går fra øst til vest. Først på midten av 2000-tallet sto dette ferdig og sentralstasjonen lå da i det som en gang var ingenmannsland på grensen mellom det gamle øst og det gamle vest. De første årene var det også ganske rolig på Berlin Hauptbahnhof, men nå er det blitt svært travelt her.

En ting er togtrafikken i seg selv. Stasjonen har mange etasjer og det er tog både i kjelleren og i toppetasjen. Det er åtte spor som går til den nye sørnord-tunnelen i kjelleren og seks spor for trafikk på den gamle Stadtbahn-viadukten, der to spor er forbeholdt Sbane-togene som går med to til tre minutters mellomrom i hver retning. Det betyr at det er bedre plass i bunnen enn det er på toppen og det er også oppe det fort oppstår forsinkelser og trengsler. Alle tog som skal østover må gå fra toppetasjen og mange tog vestover går også derfra, men de kan gå fra kjelleren.

Dette er bare begynnelsen på historien om Berlin Hauptbahnhof. Den lå jo helt for seg selv og i begynnelsen måtte man faktisk ta toget for å komme dit. Nå er det kommet tbane som også er i kjeller-etasjen. Den går foreløpig bare til Brandenburger Tor, men man bygger nå en ny tbanelinje under Unter Den Linden til Alexanderplatz der den vil fortsette som linje 5 til Hönow. På bakkeplan er det kommet trikk østfra og tre trikkelinjer har nå sin endestasjon på Hauptbahnhof. Planen er at det også skal komme Sbane-tog sørfra og nordfra via enda nye linjer og plattformer.

Men, det stopper ikke der, for sentralstasjonen er i ferd med å bli enda et nytt sentrum i Berlin, som allerede har flere sentrum. En ting er alle butikkene og serveringsstedene inne i selve stasjonen, men det bygges nå overalt rundt stasjonsområdet. Man må huske at her var det ingen ting etter at muren falt ( og i årene før, nødvendigvis ), slik at man her har god plass til å bygge et helt nytt sentrum med hoteller, kontorer, forretninger og spisesteder, for ikke å glemme boliger. Jeg husker hvordan dette området så ut for bare 13 år siden og forandringen er formidabel.

Hauptbahnhof er i seg selv et helt ålreit kjøpesenter, selv om både butikker og serverings-steder i all hovedsak har togpassasjer som målgruppe. Det er tre etasjer som er satt av til alle typer fasiliteter, men for min del er det cafèene og de mange spisestedene som er interessante. Det må være et tretti-talls utsalg for alt fra bakerier, asiatisk mat, fiske-fastfood og selvsagt også restauranter av den litt dyrere typen. Det er minst et halvt dusin kaffebarer og den nyeste av dem er Costa Coffee. Her ligger nemlig en av de få Costa-kaffebarene i Tyskland. Det skal bare være en til i hele landet. I England finner du jo en slik på hvert gatehjørne.

Like i nærheten av den nye sentralstasjonen finner man også elva Spree, som renner gjennom hele Berlin. Om sommeren er det gigantiske uteserveringer langs elvebredden. I mange år var disse åsted for den alternative musikk-scenen i byen og det var ganske normalt å tilbringe dagen med å sitte i en strandstol, høre på elektronisk musikk og bli servert noe kaldt å drikke. Mange av disse stedene var ganske midlertidige og det virker for meg som de er i ferd med å forsvinne i all nybyggingen. Men, en ting som ikke forsvinner er sammenkoblingen mellom maktsentrum i Tyskland, Bundestag er lett å se fra Hauptbahnhof og også flere av de andre viktige offentlige bygningene som har dukket opp i dette området.

Det som er litt snodig nå er at sentralstasjonen allerede er i ferd med å bli for liten. Det er jo ganske typisk egentlig, for når man starte å bygge lå det bare en liten lokalstasjon her og man må huske at under den kalde krigen var togtrafikken mellom øst og vest omtrent ikke-eksisterende. Som nevnt var det heller ikke så mye stress på Hauptbahnhof de første årene, men de siste årene er det tydelig at det er enormt mye trafikk, samtidig som det er potensiale for å kjøre langt flere tog fra Berlin til andre byer. På grunn av delingen av byen er Berlin fortsatt full av flaskehalser, en av dem er Stadtbahn som bare har to spor til normal togtrafikk og nord for sentralstasjonen må togene ta en heftig sving i den ene eller andre retningen for å komme inn på Ringbahn. Tyskerne har allerede sett hvilken vei det går og utvikler nå flere andre stasjoner til å bli hovedstasjoner i tillegg til Hauptbahnhof. Det siste kapittelet er ikke skrevet.

Mer om tog i Tyskland: Guide til tog i Tyskland - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK

Annonse




TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge