Appenzeller Bahnen, en av mange fornøyelser i Sveits - reisemedtog.no

Annonse


Appenzeller Bahnen, en fornøyelse i Sveits

11.04.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

Appenzeller Bahnen er en type tog som ikke lenger eksisterer i Norge. Her snakker vi toglinjer med smale spor som går tvers gjennom byens gater i det ene øyeblikket og ned en fjellside i det andre.

Appenzell er i seg selv en liten landsby nordøst i Sveits, men det historiske området er nå delt opp i to delstater og har altså sin egen jernbane som strekker seg godt inn i både byen og delstaten St.Gallen. Det har versert forskjellige navn, men nå er det offisielle navnet Appenzeller Bahnen AB og dette er ikke en linje men et nettverk av toglinjer til mange spennende destinasjoner. Den ene dagen av min Interrail-tur gjennom Sveits var dedikert til dette nettverket.

Jeg gikk på det første toget i nettverket i sentrum av St.Gallen, der Appenzeller Bahnen har sin egen stasjon på jernbanetorget utenfor hovedstasjonen i St.Gallen, som SBB kjører til. Så har de da også en annen sporvidde. Appenzeller Bahnen går mest som en slags trikk gjennom bygatene i St.Gallen og over et av byens mange torg før den får sin egen trasè i utkanten av sentrum. På denne første turen til byen Trogen går jernbanen tett inntil hovedveien og tar nærmest plassen til det ene fortauet på store deler av strekningen.

Likevel er det mye opp og ned og vi gikk fra snøfritt i St.Gallen til ganske mye snø i Trogen selv om det bare er 11 kilometer i luftlinje. Fascinerende å se at, selv om det kan sammenlignes med trikk, er det mange steder ordentlige stasjonsbygg med venterom på denne strekningen. Her går det faktisk tog fire ganger i timen i hver retning. Dette er den desidert mest trafikerte delen av Appenzeller Bahnen. Togene fra Trogen fortsetter den andre veien (tvers) gjennom St.Gallen og til Appenzell by, men jeg skiftet tog i Gais.

Årsaken var at jeg ville prøve den spesielle banen fra Gais til Altstätten Stadt, som er så bratt at toget må ha ekstra hjelp via en tannstangsbane som hjelper toget opp og bremser det på vei ned. Du kan trygt si at utsikten mot de store fjellene i Alpene er formidabel på vei ned. I Altstätten er det likevel et brudd på systemet, for stasjonen til Appenzeller Bahnen er langt unna hovedstasjonen til SBB, som ligger lenger ned i dalen. Det er forøvrig den øverste delen av Rhinen som du ser langt der nede og i bakgrunnen kan du faktisk skimte Liechtenstein.

Jeg tok meg opp igjen og la merke til at det var ikke så veldig mange som brukte denne delen av nettverket. Togene her går da også bare en gang i timen, men det skulle være mer enn nok i forhold til passasjergrunnlaget. Fra Gais gikk turen nedover til byen som har gitt nettverket og delstaten(e) sitt navn: Appenzell. Forsåvidt en ålreit og liten by som du gjerne kan overnatte i, men ellers er det meste unnagjort på en halv time. Du ser en del hus i tradisjonell lokal arkitektur, så byen har sikkert litt å by på. Etter spaserturen gikk ferden videre til Wasserauen.

Wasserauen er så langt opp og så langt sør du kan komme med dette nettverket. Det begynte etter hvert å bli betydelig mengder snø, selv om det ikke er så høyt som i mange andre deler av Alpene. Høyeste punkt er på 868 meter over havet. Men, du er langt inne i en dal med høye fjell på flere sider og for å komme videre er det mest aktuellt med taubane. Togene til Wasserauen går også bare en gang i timen, men jeg var den eneste ombord.

Da var det vesentlig mer folk ombord på toget fra Appenzell til Gossau via Herisau. Selv om togene går to ganger i timen var det nesten fullt på min ferd, som antagelig da var i ettermiddagsrushet. Det er likevel besnærende å oppleve at alle disse menneskene bruker toget i en del av landet hvor det bare er småbyer. De ligger riktignok tett i tett og også på den siste delen av ferden er det mye fint å se på ut av vinduet på Appenzeller Bahnen.

Har du interrail-billett er alle reiser med Appenzeller Bahnen inkludert. Forøvrig er billettene lokalt integrert i det nasjonale nettverket, så du trenger ikke tenke på hvilket selskap du skal kjøre med når du bestiller fra A til B. Det finner tydeligvis også noen lokale billett-systemer som kanskje gir deg noe rabatt i forhold til å bestille med SBB, men min erfaring er at man sjelden i Sveits får en billigere dagsbillett enn med Interrail. En rask sjekk viste at du kan få et dagskort for 15 soner for 61 Franc, da er det billigere med Interrail. Men, sjekk gjerne øvrige lokale tilbud når du er i området. Det mest naturlige startstedet for Appenzeller Bahnen er St. Gallen, men du kan også bytte tog i Herisau eller Gossau der toget til Zürich stopper. Nærmeste flyplass blir i Zürich.

Mer om: tog i Sveits - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK

Annonse




TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge