Elizabeth Line: Er det et tog eller en tbane? - reisemedtog.no


Er det et tog eller en tbane?

12.11.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Den nye Elizabeth Line er en transportrevolusjon i London. Etter mange års planlegging og arbeider har den britiske hovedstaden fått en ny togtunnel gjennom sentrum, eller var det tbane?


Ny stasjon under bakken ved Paddington

Det enkle svaret er at det er både tbane og tog. Som tbanen i London må du gjennom sperreporter og ned under bakken for å komme til toget, som du kan bruke på samme billett som på tbanen. Utenfor sentrumsområdet ligner det mer på tog, som kjører over bakken på tidligere jernbanelinjer til destinasjoner langt utenfor selve hovedstaden. Inspirasjonen skal være RER i Paris, men kan også minne om Sbahn i Tyskland. Du finner den nye linja på tbane-kartet med lilla farge, den blir derfor gjerne kalt Purple Line.


Togsett som brukes, her på Abbey Wood stasjon

Jeg var en tur innom London i slutten av september og da var det fortsatt noe begrenset virksomhet på Elizabeth Line. Tunnelen gjennom sentrum var åpnet men både i vest og øst var ikke tunnelen koblet sammen med de gamle toglinjene utenfor sentrum, slik at det man måtte bytte på Paddington eller Liverpool Street for å komme videre med Elizabeth Line. Denne forbindelsen ble åpnet for få uker siden og nå kan du kjøre gjennom London fra begge sider uten å bytte. Den siste stasjonen som var under bygging, Bond Street, er også i drift nå.


Interiør på Elizabeth Line

Det er da også tunnelen som er det store nye i dette prosjektet som ble ferdig mange år på etterskudd og mye dyrere enn budsjettert. Tunnelen går fra Paddington station i vest via Bond Street, Tottenham Court Road, Farringdon, Liverpool Street, Whitechapel og Canary Wharf før den kommer ut ved Customs House. Etter det går den under elva Themsen og Woolwich før den kommer ut i dagen like før Abbey Wood, der alle tog med Elizabeth Line snur. Fra Paddington kan togene fortsette til Heathrow Airport eller Reading. Fra Liverpool Street kan du fortsette nordøstover til Stratford og Shenfield.


Moderne stasjoner under bakken

Linja mellom Paddington og Abbey Wood er altså helt ny, mens togene går inn på gamle og oppgraderte linjer vest for Paddington og nordøst for Liverpool Street. De som kjenner London ser ganske fort at Elizabeth Line går paralellt med Tbanens Central Line gjennom store deler av sentrum. Det er da også noe av poenget å avlaste denne linja som er svært travel i rushtiden. i tillegg avlaster den også deler av Circle Line og Bakerloo Line. Men, det kanskje viktigste er at pendlerne ikke lenger Må bytte til tbane på Paddington og Liverpool Street, som har alt for mye trafikk i rushtiden bare fordi mange må bytte der.


Sperreporter ved Paddington station

Det er kjøpt inn helt nye og spesielle togsett til Elizabeth Line, som nok en gang er en blanding av tog og tbane ved at det er noen sitteplasser i kjøreretningen som på tog og noen på sidene som på tbanen i London. Det er også full høyde inne i vognene i motsetning til noen av tbane-togene der man må bøye hodet for å komme inn. Og, ikke minst, alle togene har fullverdig Air Condtion. Det gleder mange pendlere for på de dypeste tbane-linjene er det ikke mulig å installere avkjøling om sommeren.


Plattformen på Paddington station

Alle stasjoner under bakken har plattformdører som er blitt vanlig på alle nyere stasjoner også på tbanen i London. Dette gir en ekstra sikkerhet slik at man unngår plattformulykker. Det skal også nevnes at alle plattformer er kjempelange, det er flere minutter å gå fra den ene enden til den andre. Det fører faktisk til at noen steder er det transfer til en tbanestasjon i den ene enden og en helt annet tbanestasjon i den andre. Flere av stasjonene ligger langt under bakken så det kan være langt å gå, men alle stasjoner er lyse og åpne og selvsagt tilgjengelig for alle, med rulletrapper og heiser.


Liverpool Street station, legg merke til plattformdørene

Denne nye tunnelen er først og fremst beregnet på å gi bedre forhold for pendlerne men den har også en god del nytte for besøkende. Den gir en rask forbindelse mellom togstasjonene Liverpool Street (for Stansted airport) og Paddington gjennom det populære shoppingstrøket i Oxford Street. Disse får igjen direkte forbindelse til Heathrow Airport. Det blir også mye enklere å komme til Canary Wharf og messeområdet rundt Customs House. Generelt er det mer plass på tog og stasjoner sammenlignet med tbanen, i hvert fall foreløpig. Det var ganske lite folk når jeg testet Elizabeth Line på en hverdag.


Togene snur på Abbey Wood station

Når det gjelder billetter er det noen utfordringer, men i de fleste tilfellene er dette ikke noe problem for turister. Interrail-billetten er faktisk gyldig MEN! Bare på Elizabeth Line. Du kan altså enkelt ta tog mellom Liverpool Street og Paddington ved å vise Interrail-billetten, men du kan ikke gå ut på en tbane-stasjon! Det er forøvrig samme billetter som på tbanen innenfor London, altså har du et One Day Travelcard eller Oyster fungerer det på samme måte som på tbanen. Skal du utenfor selve London må du passe på for det er egne priser til Heathrow Airport og til alle stasjoner som ligger utenfor transportsystemet i London, som Reading og Shenfield. Vær også klar over at det ikke er Oyster-maskiner vest for West Drayton. Det siste er sjelden et problem for turister uansett, så ikke tenk for mye på det.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Storbritannia

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeeden finner du her: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: