Helsingør, en majestetisk jernbanestasjon - reisemedtog.no


Helsingør, en majestetisk jernbanestasjon

10.02.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Den danske byen Helsingør har en jernbanestasjon som er så imponerende at den er en attraksjon i seg selv. Dette var en gang en svært viktig stasjon for hele Norden og bygningen er godt vedlikeholdt.


Hovedinngangen Helsingør station

Helsingør er ingen stor by med 50 000 mennesker, men beliggenheten nord på Sjælland er akkurat på det punktet hvor Øresund er på sitt trangeste. Dette har sørget for at byen lenge har vært et viktig knutepunkt, med den svenske byen Helsingborg rett på andre siden av sundet. Før Øresundsforbindelsen/brua kom og bandt sammen Malmø og København var det ferjesambandet mellom Helsingør og Helsingborg som var den viktigste forbindelsen mellom Danmark og Sverige og her gikk det til og med jernbaneferjer, noen av dem med tog til og fra Norge.


Forhallen, fra inngangsdøra

I dag er det roligere i Helsingør, men det går fortsatt mange ferjer til Helsingborg og togstasjonen er fortsatt travel med folk som reiser lokalt, både til København og til andre byer på Sjælland. Og, fortsatt kan man gå rett fra ferjene og inn på togstasjonen. Man kan faktisk gå rett inn på et tog, men da går man glipp av det meste av det majestetiske stasjonsbygget. som er verdt å utforske.


Forhallen med 7eleven på toppen

Den nåværende stasjonen ble åpnet i 1891 og er bemerkelsesverdig både når det gjelder interiør og eksteriør. Den er bygd i såkalt Rosenborg-stil, en arkitekturstil som var populær i Danmark på slutten av 1800-tallet. Det var en etterligning av hollandsk renessansestil som daværende Kong Christian IV likte så godt og brukte blant annet på slottet Rosenborg. Stasjonen er tegnet av arkitektene N.P.C. Holsøe og Heinrich Wenck.


Detalj forhallen

Det var ingen lett oppgave å få bygd den majestetiske stasjonen i havna i Helsingør. Ifølge Wikipedia hviler bygget på 1600 pæler som er hamret ned i havbunnen. I den delen som vender ut mot Øresund var det i sin tid en ventesal kun for kongelige. Denne ble senere gjort om til Restaurant. Den mest imponerede delen av stasjonen er forhallen, mot det som en gang var hovedinngangen. Her ser man tydelig at plattformene er hevet i forhold til gateplanet.


Mer av forhallen Helsingør

Hovedbygningen ble fredet i 1990 og DSB, som eier stasjonen, har gjennomført et større arbeid med å restaurere bygget. Blant annet ble all ornamentikk gjenskapt, inklusive nye flisegulv i originalmønstre og avdekning og restaurering av original vegg- og loftsutsmykning. Det er en rekke detaljer å se på i dette bygget og du kommer til å bruke mer tid enn du regner med i forhallen. Hele stasjonen, inkludert forhallen minner meg litt om Antwerpen Centraal, kåret til Europas peneste jernbanestasjon.


Ferjeterminalen på togstasjonen

Det er ikke så mange moderne fasiliteter å snakke om på Helsingør stasjon. Som i resten av Danmark ( Sverige og Norge ) er betjente billettluker en saga blott og det er kun billettautomater for de som ikke bruker elektroniske verktøy. Det er en 7eleven-kiosk øverst i forhallen, men sentrum av den middels store byen er jo bareet steinkast unna. Som nenvt før er dette også terminalen for ferjene, som går til og fra Helsingør tre ganger i timen på dagtid. Det er bare 20 minutter med ferje til Helsingborg.


Plattformområdet

Den desidert viktigste funksjonen stasjonen har i dag er for pendlertrafikken mot København. Det er bare 45 minutter inn til sentrum av København og regiontogene går fire ganger i timen mesteparten av dagen, med enda flere avganger i rushtiden. Disse togene kan ha litt forskjellig stoppmønster, der noen tog hopper over mindre stasjoner mens andre stopper overalt. Noen av togene fortsetter gjennom København til Roskilde. Denne ruten betjenes gjerne med dobbeldekkere.


Regiontog til København klar til avgang

Men, det stopper ikke der, for Helsingør er også utgangspunktet for to mindre viktige jernbaner, en som går sørvestover til Hillerød og en som går langs nordkysten til Gilleleje. Disse togene stopper rett utenfor selve stasjonsormrådet og kjører gjennom gatene i Helsingør før de får sine egne traseer utenfor byen. De går begge normalt to ganger i timen, litt sjeldnere på kvelden og i helgene.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeeden finner du her: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: