Citybanan, ny tunnel under Stockholm - reisemedtog.no


Citybanan, ny tunnel under Stockholm

11.03.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Stockholm har fått en ny jernbanetunnel gjennom sentrum med to nye stasjoner. Dette er en del av det omfattende lokaltog-systemet i den svenske hovedstaden, som kalles pendeltåg.


En av inngangene til Stockholm City

Nå er det ikke flunkende nytt, Citybanan åpnet faktisk i 2017, men jeg har ikke fått testet dette tidligere. Jeg så det var åpnet sist jeg var i Stockholm men da hadde jeg ikke tid til å se nærmere på det. Så kom pandemien, men endelig denne vinteren fikk jeg meg en ny tur til Stockholm og da måtte jeg jo ta noen turer med tog på Citybanan.


Stockholm Odenplan (tror jeg)

Det er på sin plass å forklare bakgrunnen for denne tunnelen. Som mange sikkert vet har det lenge vært mulig å kjøre tog gjennom Stockholm. De tradisjonelle linjene går imidlertid i dagen og særlig mellom Slussen og Centralstationen er det så trangt at det bare er tre spor. Dette har lenge vært en skikkelig flaskehals.


Det er langt ned til plattformene på Citybanan

Det var i praksis umulig å utvide i den opprinnelige korridoren, så derfor bestemte man seg for å bygge en helt ny tunnel gjennom den svenske hovedstaden. Tunnelen er rundt seks kilometer lang og går fra sør mot nord med en ny stasjon dypt under bakken like ved Stockholm Central og en helt ny underjordisk stasjon ved Odenplan, for å betjene et område som hadde dårlig dekning av tog.


Et typisk pendeltåg

Denne nye tunnelen brukes i sin helhet kun av lokaltog, eller pendeltåg. Dette er et system som ligner på Sbahn i Tyskland og Sbanen i København. Tunnelen går fra Tomteboda til Stockholms Sødra og kombinert med nye tilkoblinger i begge ender gjør dette at lokaltogene og fjerntogene har hvert sitt dobbelspor gjennom hele byen og utenfor. Dette er viktig for at de forskjellige togene ikke skal være i veien for hverandre.


Pendeltåg interiør

De to nye stasjonene er langt under bakken og er utformet med plattformdører. Det er lange rulletrapper for å komme seg opp og ned og plattformene er 255 meter lange. Det betyr ikke så mye i rushtiden for togene fyller nesten hele plattformen. Men om kvelden kjøres det korttog og da kan det være flere minutter å gå nede på stasjonen for å komme til riktige dører.


De nye stasjonene har plattformdører

Stockholm Odenplan har to spor på en plattform mens Stockholm City har fire spor og to plattformer. Det betyr at det samlet er mer enn en kilometer lange glassdører på denne stasjonen. I tillegg er det 44 rulletrapper og 17 heiser. Begge stasjoner har nye tunneler og rulletrapper for å knytte lokaltogstasjonene sammen med metroen. Stockholm City er også knyttet sammen med Centralstasjonene gjennom tunneler.


Plattformen på Odenplan

Det å reise med tog på Citybanan er interessant men ikke regn med å se så mye ut av vinduet. Togsettene er typiske lokaltog av typen X60, som er en variant av motorvognstoget Alstom Coradia Nordic. Det er lagt vekt på mange og store dører og enkel av og påstigning. Setene er greie nok, men ikke passende for lange reiser. Men på lokaltog sitter jo de fleste ikke så mange minuttene.


Stasjonsbygget på Odenplan

Nå testet jeg bare ut Citybanan og ikke hele lokaltogsystemet. Pendeltågene i Stockholms-regionen går helt nord til Uppsala via Arlanda, til Bålstå i nordvest og til Nynåshamn i sør. I sørvest går togene til Södertälje, men det går også noen tog helt til Gnesta. Alle linjene går gjennom tunnelen som dermed har avganger med få minutters mellomrom. Billettene er vanlige SL-billetter som også gjelder på metroen og busser etc.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Sverige

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeed: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: