Rostock Hbf, ny og effektiv stasjon men det er noe som mangler - reisemedtog.no
Annonse

Rostock Hbf, ny og effektiv stasjon med mangler

08.10.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Hovedstasjonen i Rostock er forsåvidt helt ålreit, men hver gang jeg er her føler jeg at det er noe som mangler. Etter hvert har jeg funnet ut hva, men også funnet grunner til å like stasjonen.


Hovedinngangen til Rostock Hbf

Rostock er den største byen i delstaten Mecklenburg Vorpommern, men det er likevel ingen storby. Med 200 000 mennesker er Rostock litt mindre enn Bergen, men det går likevel langt flere tog i langt flere retninger herfra. For øvrig er begge de nevnte byer gamle hansabyer så noen likheter er det jo.


Inne på stasjonen i Rostock

Man skulle kanskje tro at en slik by ville ha en imponerende Hauptbahnhof ( hovedstasjon eller sentralstasjon ) men man blir liksom ikke så veldig imponert når man står på utsiden av hovedinngangen. Det er riktignok en inngang med spesielt utseende, men det du ser er en rekonstruksjon.


Inne i hovedhallen, nord

Takket være ødeleggelser under andre verdenskrig og midlertidige reparasjoner under DDR-tiden var stasjonen visstnok ganske kaotisk når den kalde krigen var over. Det var ikke før rundt årtusenskiftet at man satte i gang med en skikkelig rehabilitering av stasjonsområdet. Og her kommer vi til det at jeg føler noe mangler.


Togene finner du oppe i annen etasje, trikken i kjelleren

Den gamle stasjonsbygningen ble revet mer eller mindre i sin helhet. Den sto på listen over verneverdige stasjoner, det gjør ikke den nye. Men, man har altså rekonstruert nordsiden der man går inn i restene av den gamle stasjonshallen. En liten del av det gamle bygget står igjen på midtplattformen, nærmest for å erte folk med hvordan stasjonen kunne sett ut.


Det som står igjen av den gamle stasjonen, på midtplattformen

Når det er sagt så fungerer Rostock Hbf bra som stasjon, mye takket være ombyggingen for 20 år siden. Det er etablert et nytt inngangspari på sørsiden av stasjonen og man la trikkeskinner tvers gjennom bygningen slik at trikkeholdeplassen er i kjelleren. Den er ganske nyttig fordi det er et stykke til sentrum. Man kan gå, men mange velger trikken.


DB IC dobbeldekker på vei til Berlin og Dresden

Derfor gjør det ikke så mye at hovedhallen er relativ liten og alle sporene er bare tilgjegngelig gjennom undergangen. Her finner man både billettkontor for DB, Reisezentrum og et billettkontor for det lokale trafikkselskapet, i tillegg til bakeri, kiosk, blomsterbutikk og en restaurant. Utenfor hovedinngangen finner man en rekke spisesteder av takeaway-typen.


Bakeriet på midtplattformen med et lokaltog i bakgrunnen.

Det kanskje beste tilbudet er bakeriet som ligger oppe på midtplattformen, der en rekke tog går fra, med totalt 5 spor, der 2 er gjennomgående. Når det gjelder avganger er det spesielt mange regiontog, blant annet til Wismar, Hamburg, Berlin og Stralsund. Det går også lokaltog og Sbahn til en rekke små og store steder i nærheten, den hyppigste forbindelsen er til Warnemünde, en badeby ved Østersjøen som i praksis er en forstad til Rostock.


En annen vinkel av hovedinngangen

En gang i tiden gikk det tog til Danmark herfra, det var ikke lenger så aktuelt under DDR-regimet. Etter sammenslåingen av Tyskland ble Rostock liggende litt utenfor og hadde lenger ikke noen IC-tog til Berlin, til tross for at hovedstaden er bare to timer unna. Nå går det IC-tog flere ganger om dagen på denne strekningen. Det går enda flere IC-tog mot Hamburg, der mange fortsetter til andre storbyer i Tyskland.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Tyskland

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeed: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: