En reise i et land der togansatte streiker - reisemedtog.no

En reise i et land der togansatte streiker

20.11.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Det har vært mange streiker innen jernbanen i Europa de siste årene. I forrige uke besteme togførere i Tyskland seg for å streike med en dags(!) varsel. Det var selvsagt akkurat i det jeg var på vei til Tyskland og slik gikk det.

DB Regio Kiss dobbeldekker på Lübeck stasjon

Nå er jeg ingen stor tilhenger av streik og det å legge ned arbeidet med en dags varsel synes jeg er svært respektløst ovenfor de hundretusener av uskyldige mennesker som blir rammet. Det er ikke bare bare å snu om på reiseplaner for de som reiser langt og selvsagt ikke noe enklere for de som er avhengig av tog for å komme seg til og fra jobb. Kommer det melding en uke eller to i forveien så får man i hvert fall muligheten til å legge nye planer.

Øresundstog på Lund stasjon

Men, nok om det. Onsdag i forrige uke gikk togførere i Deutsche Bahn ut i streik fra klokken 22 på kvelden. Streiken skulle vare til torsdag kl. 18.00. Jeg hadde forhåndsbetalt hotell i Lübeck fra torsdag kveld og de pengene kunne jeg se langt etter hvis jeg ikke klarte å komme meg fram. Jeg ble mildt sagt irritert da jeg hørte om streiken tirsdag kveld. Det som var mest frustrerende var jo at det ikke var mulig å vite om det i det hele tatt var mulig å komme seg til Lübeck den dagen.

København Hovedbanegård

Bare sånn for å toppe det hele var det skikkelig uvær i Sør-Sverige natt til torsdag, så jeg ble usikker på om jeg i det hele tatt kom meg over til Danmark. Øresundsbroen og/ellr Storebeltbroen kan bli stengt hvis det er for kraftig vind. SÅ en stund vurderte jeg å bare bli i Sverige en dag til, men da ville jeg jo måtte betale en ny natt på hotell og i tillegg måtte kjøpe ny togbillett til Tyskland. Jeg hadde forhåndskjøpt fra København til Flensburg og derfra skulle jeg bruke Deutschland-ticket.

Utsikt fra togvinduet ved Kolding

Men, da jeg våknet torsdag var uværet for det meste over og jeg hadde ikke noe problem å komme meg over til København. Der spurte jeg en ansatt i loungen om muligheten for å komme seg til Tyskland og hun trodde togene ville snu ved Padborg. All digital informasjon tydet imidlertid på at toget jeg skulle ta fra Fredericia ville gå helt til Flensburg og det viste seg å være riktig. Toget fra København var riktignok så forsinket til Fredericia at det var en viss fare for at vi ikke ville rekke toget til Flensburg, men det sto og ventet, heldigvis.

DSB IC-tog fra Fredericia på Flensburg stasjon

I Flensburg var det en del forvirring, for ikke alle som kom med toget fra Danmark var klar over streiken. Men, en hyggelig kvinnelig ansatt hadde stilt seg opp på plattformen og kunne fortelle alle som spurte at joda, om en time går det tog sørover, til Neumünster. 3 av 4 tog var innstilt så lokaltogene fra Flensburg gikk bare en gang hver fjerde time. Men, jeg hadde en backup-plan. Det var nemlig uansett busser mellom Flensburg og Kiel og derfra gikk det tog til Lübeck med et selskap som ikke var involvert i streiken.

Avgangstavle på Flensburg stasjon

Så jeg var altså rimelig sikker på at bare jeg kom meg til Tyskland ville jeg komme fram til destinasjonen, om enn noe forsinket. Men, jeg dobbeltsjekket tidene på bahn.com og kom fram til at det var raskest å ta toget til Neumünster. Jeg byttet der til et tog til Bad Oldesloe, med et selskap som ikke hadde streikende togførere. Derfra var et av to tog til Lübeck innstilt, men jeg ville treffe akkurat det toget som gikk den timen. Men, nesten framme i Bad Oldesloe kom det en ny utfordring. På Bahn.com kom det opp varsel om forsinkelser på toglinja mellom Hamburg og Lübeck!

Ventehallen på Flensburg stasjon

Det var visst en teknisk feil et sted som skapte forsinkelser, men det var heldigvis ikke av det langvarige slaget. Toget var 10 minutter forsinket og til slutt kom jeg fram til Lübeck like før kl. 18.00. Det var 1 time og 10 minutter senere enn planlagt, ikke verst når man må sjonglere mye informasjon i en streik. Det ble en lang dag på reise, men heldigvis skulle jeg bo på et hotell som ligger bare 5 minutter å spasere fra stasjonen i Lübeck. Og det ingen utfordringer med å sjekke inn og kvelden ellers forløp på en mer normal måte.

Nordbahn på Bad Oldesloe stasjon

Så sluttresultatet ble i grunnen ganske greit, men jeg merket at jeg var veldig sliten etter å ha gått en hel dag og bekymret meg for om jeg ville kom fram. Det ble mye sjekking underveis for backup-muligheter, med busser eller andre tog. Jeg sjekket også overnatting i diverse byer både i Nord-Tyskland og Danmark sånn hvis det verste skulle skje at jeg ikke kom fram i det hele tatt. Ikke noe hyggelig dag, akkurat og opplever du dette en gang så kan jeg ikke gi noe annet råd enn å forsøke å holde deg så informert som mulig. Sjekk digital info, sjekk tavler på stasjonen og spør de ansatte, ikke bli stående igjen.

• Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Tyskland

• Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeed: RSS