Santa Justa, Litt trist stasjon i Sevilla - reisemedtog.no


Santa Justa, Litt trist stasjon i Sevilla

10.02.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Sevilla var den første byen i Spania som fikk en ny stasjon som kunne ta imot høyhastighetstog. Santa Justa fremstår som funksjonell, men litt trist og til tider dramatisk.


Hovedhallen på Sevilla Santa Justa

Selv om man gjerne snakker om høyhastighetstog i Spania som noe nytt, så kom den aller første linja i drift allerede i 1992. Da ville man kanskje tro at det naturlig ville være å begynne med strekningen Madrid - Barcelona, men Spania valgt å starte sitt togeventyr mellom Madrid og Sevilla. Det var forsåvidt en god grunn til det. Det betød også at Sevilla måtte få en helt ny stasjon, Santa Justa, som åpnet i 1991.


Stasjonen Santa Justa, sett utenfra

Grunnen til at Sevilla ble valgt som første stasjon for høyhastighetstog i Spania var at det var her verdensutstillingen ble holdt i 1992. Da ville man sikkert vise verden hvor foroverlent Spania var. Før denne åpnet var tog i Spania nærmest et skjellsord, med trege tog på dårlig skinnegang og mye enkeltspor. Åpningen av denne linja ble rasket en suksess. Reisetiden mellom Madrid og Sevilla ble halvert og togets markedsandel gikk fra 16 % til 51 %, ifølge Wikipedia.


Både Renfe og Iryo har billettkontor

Det var imidlertid ingen av de gamle stasjonene i Sevilla som kunne ta imot all den nye togtrafikken. Cadiz-stasjonen lå håpløst til der den betjente linjer som ankommer Sevilla fra sør og for stasjonen Plaza de Armas hadde en like håpløs plassering med skinnegang langs elvebredden. En utvidelse her ville ført til mye ødeleggelser av sentrumsnære områder. En ny stasjon ble lagt litt utenfor sentrum, på gamle Prado de Santa Justa, som blir oversatt med eng, men som vel var mer en park.


Mat og drikke på Santa Justa

Det er et gigantisk kompleks på 80 000 kvadratmeter inkludert stasjonsbygning, ankomstveier og sporområde. På innsiden kan man ane de store dimensjonene spesielt når man går ned på plattformen for å gå ombord på et tog. Det er det mest slående med stasjonen som ikke fremstår som spesielt estetisk pen, hverken på inn eller utsiden. Den er dog meget funksjonell og akkurat det har stasjonen mottatt flere priser før, blant annet for god tilgjengelighet for bevegelseshemmede, noe som ikke var en selvfølge på begynnelsen av 90-tallet i Spania.


Her kan man sitte og se alt som foregår

Som jeg har nevnt før tenker man litt annerledes på togstasjoner i Spania. Mens man i land som Tyskland og Nederland legger stor vekt på at det skal være enkelt for gående og syklende å komme seg til stasjonen, er det bilen som står i fokus på Santa Justa-stasjonen. For gående er det en utfordring å komme seg over både hovedveier og tilførselsveier for til slutt finne det som åpenbart er en sideinngang. Eller hva som er hovedinngang er for meg litt uklart, men det er en inngang midt i bygget som nok er ment som det. Går man ut av den så går man rett i trafikken.


Høyt under taket over togene på Sevilla Santa Justa

Når man først kommer seg inn i stasjonen er Santa Justa delvis en katedral og delvis en litt trist flyplass. Men, som nevnt flere ganger, stasjonen er funksjonell og innehar mange butikker, kiosker og cafèer. Det er også en rekke leiebilfirmaer som har fillial her og både Renfe og Iryo har billettkontor og kontor for kundeservice. Det finnes sitteplasser for alle passasjerer eller man kan sette seg ned ved en av flere cafèer med bord, der det var relativt lite folk under begge mine besøk i desember og januar. Det er faktisk også en uteservering mot inngangspartiet hvis man liker å sitte i biltrafikken. Antagelig et sted der man kan røyke.


To Media Distancia-tog, Cercanias kan skimtes til venstre

Men, plattformområdet er virkelig imponerende og det fremstår mest av alt som en katedral der man blir sendt ned på plattformene via lange rulletrapper. Det er svært høyt under taket over de 12 sporene, der halvpartene har normalspor for høyhastighetstog og resten er bygd til iberisk sporvidde for lokal og regiontog. Det er sikkerhetskontroll for høyhastighetstog, men dette kan foregå både på plattform og oppe på atrium. På Sevilla Santa Justa er det mulig å gå inn og se togene uten å måtte gå gjennom sikkerhetskontrollen. Det er egne rulletrapper for ankommende passasjerer, men man kommer raskt til hovedhallen.


Nede på plattformen på Sevilla Santa Justa

Fra Sevilla går det mange AVE-tog med Renfe til Madrid, omtrent en gang i timen. Renfe kjører også AVE-tog til Barcelona og Valencia 1 til 2 ganger i døgnet. Regiontoget Avant går til Cordoba, Malaga og Granada, mens det går Media Distancia til Cadiz, Malaga, Cordoba, Jaen, Huelva og Caceres. Et spesielt langdistansetog kalt Torre Oro går på de gamle linjene hele veien mellom Cadiz via Sevilla og Valencia til Barcelona. Dette bruker 12 timer, dobbelt så mye som AVE-togene. I tillegg kommer lokaltogene Cercanias, bytog i Sevilla, som har Santa Justa som hovedbase. Nylig er det kommet en konkurrent til Renfe, Iryo, som kjører flere daglige hurtigtog til Madrid, der noen av dem fortsetter til Barcelona. Lavpris-selskapet AVLO skal også komme til Sevilla i 2024.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Spania

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeed: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: