Ouigo Spania, et lavpristog med ulemper - reisemedtog.no


Ouigo Spania, lavpristog med ulemper

02.03.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

OUIGO er et av fire selskaper som konkurrerer om togpassasjerene mellom de store byene i Spania. Dette er et lavpris-konsept med de fordeler og ulemper det medfører. Jeg har testet OUIGO og her er mine erfaringer.


OUIGO på Madrid Atocha

OUIGO Espana er eid av det statlige franske togselskapet SNCF. Dette er et lavpris-tilbud som er godt kjent for de som har tatt tog i Frankrike. Der kjører de ofte tog fra stasjoner et stykke utenfor sentrum med strenge bagasjeregler og tidlig oppmøtetid. Man kan få en følelse av Ryanair på skinner, men når man betaler nesten ingenting for billetten så kan man jo leve med det.


Atocha har en innendørs tropisk regnskog

I Spania er OUIGO en tanke annerledes, antagelig fordi de har konkurranse med det statlige togselskapet RENFE som har lansert sitt eget lavpris-tilbud AVLO. En forskjell er at OUIGO benytter hovedstasjonene i byene de betjener. I Madrid betyr det Atocha, der alle andre selskaper også kjører fra. Atocha er en opplevelse i seg selv, der den gamle hovedhallen er gjort om til en innendørs regnskog. Den var dog litt sliten og støvete under mitt besøk.


Vanvittig lang kø foran sikkerhetskontrollen på Atocha

Hvordan kjøpe billetter til OUIGO i Spania

Vil du ha billetter til OUIGO så er dette et heldigitalt selskap. Det finnes kanskje en app, men for de fleste fra Norge er en booking fra hjemmesiden den eneste logiske måten å kjøpe billetter. De har ingen billettkontorer eller billettmaskiner noe sted. Jeg hadde ingen problemer med å få kjøpt billetter for denne turen mellom Madrid og Zaragoza. I motsetning til hos RENFE var det ingen problemer med telefonnummer eller norske kredittkort. Billetten kom på mail som PDF.


På innsiden av sikkerhetskontrollen på stasjonen i Madrid

So far so good. Men, så ble det verre. Det er nemlig sikkerhetskontroll på spanske langdistanse-tog og når jeg ankom stasjonen en halv time før var køen enormt lang og strakte seg halvveis gjennom bygningen. Jeg visste at det var en annen sikkerhetskontroll, men da jeg prøvde å gå gjennom der ble jeg sendt ned til den vanlige kontrollen likevel. Jeg var et øyeblikk bekymret for å ikke rekke toget, men det viste seg at det tok veldig kort tid.


OUIGO på Zaragoza stasjon

På spanske togstasjoner er det sikkerhetskontroll

Sikkerhetskontrollen på spanske togstasjoner er mye mindre inngripende enn på flyplasser. Du legger bare bagasjen din på scanneren og det er det. Noen ganger blir folk sjekket manuelt men som oftest er det bare bagasjen som blir kontrollert. Du kan ha med deg flytende væske og du trenger ikke ta laptopen ut av veska. Selv om jeg hadde 200 mennesker foran meg i køen, var jeg gjennom sikkerhetskontrollen på 5 minutter. Så var det bare å finne fram til gaten og stille seg i ny kø.


Interiør OUIGO XL

Her blir nemlig alle billetter sjekket FØR du går ombord på toget, omtrent som på fly altså. Dette tok selvsagt også litt tid, selv om de åpnet to luker for å få unna alle passasjerene. Det tok nok 20 minutter hele denne prosessen fra jeg kom til stasjonen til jeg sto på perrongen. Da forstod jeg også grunnen til alle køene. OUIGO kjører med noen utrolig lange tog. Det er 16 vogner ( to togsett av 8 vogner ) og alle vogner er i to etasjer. Det betyr at man kan flytte svært mange mennesker på en gang og er med på å holde prisen nede.


Utsikt fra togvinduet mellom Madrid og Zaragoza

Ekstra plass på OUIGO XL

Jeg hadde bestilt et XL sete. Det koster ekstra men tilsvarer første klasse på andre tog. Det er bare 3 seter i bredden og generelt god plass. Du kan selv velge sete på XL uten kostnad, har du standard billett må du betale ekstra for å velge sete. Du kan velge å sitte oppe eller nede. Du må også betale ekstra for bagasje, men det er inkludert i XL, som sånn sett blir en god deal med 9 euro ekstra. Det finnes også en OUIGO FULL, der man får den høyeste mulige grad av fleksibilitet. Ligner litt på lavprisfly, altså.


Utsikt fra togvinduet mellom Madrid og Zaragoza

Det er også en cafè ombord, OUIBar. Det tror jeg det ikke er på OUIGO i Frankrike. OUIGO kjører tog mellom Madrid og Barcelona via Zaragoza, samt Madrid - Valencia og Madrid - Alicante. Prisene starter på 9 euro. Jeg betalte 29 euro + 9 euro for XL, men det var en spesielt travel reisedag i januar. Pass på å møte opp en halv time før avgang! Billetter får du hos OUIGO Espana

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Spania

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeed: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: