Snøras og flom stanset tog i Sør-Norge



Snøras og flom stanset tog i Sør-Norge

- Skrevet 18.02.2020 av Kyrre Dahl

Bergensbanen er stengt over fjellet etter at det gikk et snøras mellom Myrdal og Hallingskeid mandag 17. februar.


Snøras FOTO: Spordrift

Bergensbanen er stengt mellom Ustaoset og Myrdal, og høyfjellsstrekningen vil fortsatt være stengt frem til onsdag. Lokaltogene mellom Bergen, Voss og Myrdal går som normalt. Bane NOR anbefaler de reisende å følge med på Vys nettside for informasjon om sin reise.

Geolog og skredekspert har nå vurdert situasjonen på rasstedet ved Kleven. Skredfaren er så stor at det ikke er forsvarlig å sende mannskaper og maskiner inn i området. Vær- og skredvarslene underbygger dette. Ryddingen og reparasjonsarbeidet må vente til nedbøren og vinden avtar, og snøen får stabilisert seg. Slik det ser ut nå, kan arbeidet tidligst starte onsdag morgen.

Alt tilgjengelig mannskap og maskiner er klare til å starte snørydding og reparasjoner så snart de slipper til. Når arbeidet kommer i gang, kan vi gi nye prognoser. I ettermiddag går vi i gang med snørydding fra Ål mot Haugastøl, melder Bane Nor.

Raset ble meldt litt før kl. 13.30 mandag 17. februar. Det traff et eldre snøoverbygg like øst for Kleven bru, og rundt 25 meter av bygget er skadet. Kontaktledningen er revet ned på strekningen. Flåmsbana var ferdig ryddet og klar for togtrafikk tirsdag kl. 11.15. Her er beredskapen satt ned fra oransje til gul.


Overvann ved Drammen stasjon FOTO: Bane Nor

Mandag 17. februar gjorde høy vannstand som følge av vind og springflo av at togtrafikken gjennom Drammen og Halden stasjoner måtte stanses. Begge stasjonene er nå gjenåpnet.

– Vi hadde gjort noen forberedelser og stengt noen av sporene på stasjonen, men vannstanden viste seg å bli en del høyere enn det prognosene tilsa. Derfor valgte vi å stenge stasjonen for trafikk litt etter klokken 11 mandag formiddag, opplyser banesjef Bjørn Ståle Varnes i Bane NOR.

– Drivmaskinene som driver sporvekslene våre inneholder sårbar elektronikk, og vi fjernet derfor mellom 20 og 30 stykker midlertidig mens vannet stod på sitt høyeste, forteller Varnes. – Når vannet trakk seg tilbake, kunne vi sette drivmaskinene tilbake på plass og teste ut anleggene. Dette gikk greit, og vi kunne åpne stasjonen for trafikk litt etter klokka halv fire, sier han.

Også tidligere har sporene ved Drammen stasjon vært oversvømt, blant annet i 2000 og 1987. Banesjef Bjørn Ståle Varnes håper dette var siste gangen. – I forbindelse med utbyggingen av nytt dobbeltspor mellom Drammen og Kobbervikdalen skal hele stasjonsområdet bygges om. Da blir sporområdet hevet med 40 cm for å hindre framtidige oversvømmelser. Denne ombyggingen er ferdig i 2024, sier han.

Også Halden stasjon ligger utsatt til ved slike værforhold som i dag. – Vannet steg høyere og raskere enn det som var forventet, og vi rakk ikke å fjerne alle drivmaskinene før flommen kom, forteller Roar Tvedt, banesjef for Østfoldbanen.

Kilde: Bane Nor - LES FLERE: TOGNYHETER

Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM










TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalt: Tips for Interrail 2019!


Info: Hvordan ta tog til Utlandet