Fra Wien til Villach med Railjet - reisemedtog.no



Fra Wien til Villach med Railjet

- 19.11.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Østerrike er blitt et av mine favorittland. Her får du helt ypperlige og moderne tog til en rimelig pris, samtidig som utsikten fra togvinduet ofte er spektakulær, som på denne turen mellom Wien og Villach.


På vei gjennom Semmering-passet

Jeg kostet på meg en første klasse billett og angrer ikke på det. ÖBB, de østerrikske statsbanene, er blant de som har gode tilbud på 1. klasse. For bare 10 euro mer får du mer plass på toget og tilgang til loungen på Wien Hauptbahnhof med gratis snacks og kaffe. Fra Loungen har du utmerket utsikt til både livet på stasjonen og ikke minst ser du informasjonstavlene veldig tydelig. Selve billetten kostet bare 19 euro, så totalt rundt 300 norske kroner for denne turen.


Toget kjører ut fra Wien

Denne turen startet som kjent på den nye sentralstasjonen i Wien, som jeg allerede har skrevet et innlegg om: Les mer her. Togene til Villach går annenhver time, men det varierer om det er Railjet eller mer ordinære IC/EC-tog. Jeg tok en Railjet, som er toppkategorien for tog i Østerrike. Sluttdestinasjonen var Lienz, som ligger en drøy time vest for Villach, som i seg selv ligger helt sør i landet.


Railjet til Lienz på Wien Hbf

Railjet er et langt tog med mange forskjellige vogner, det er både 1. og 2. klasse og man har fått plass til en restaurantvogn. Uansett hvilken klasse du er på er dette et moderne og behagelig tog, med gode seter i åpen vogn. Det er faktisk ganske nytt i Østerrike, der man lenge holdt på den gamle kupê-modellen, som du fortsatt finner på flere strekninger. Mitt tog forlot Wien Hbf helt i rute og den første delen av turen gikk gjennom forstedene til Wien.


Interiør på Railjet 1. klasse

Det er sjelden forstedene til en storby gir fin utsikt fra et tog og også Wien har sine stygge sider, er vel en oppsummering av de første 10 minuttene med dette toget. På den annen side får man et godt inntrykk av hvor stor denne byen faktisk er, det er først etter Wiener Neustadt at det begynner å bli litt mer landlig og du ser allerede fjellene i det fjerne. Wiener Neustadt betyr forresten "Wien nybyen", uten at de to byene egentlig har så mye med hverandre å gjøre.


Toget kjører gjennom Semmering-passet

Det tar imidlertid ikke langt tid før vi kommer til spektakulær natur. Vårt tog må nemlig komme seg over Semmering-passet med en av de mest sagnomsuste togstrekningene i Europa, Semmering Railway. Dette er en imponerende strekning som tar deg opp fjellsiden ved hjelp av mange svinger og tunneler. Til tider er utsikten intet mindre enn fantastisk. Denne banen er historisk i og med at det var den første jernbanen med standard spor som ble lagt over et fjell.


Restaurant på Railjet

Semmering-banen ble åpnet allerede på midten av 1800-tallet og brukes fortsatt av et utall ekspress-tog, lokaltog og godstog hver eneste dag. Strekningen er så spesille at den er innskrevet på Unescos verdensarvliste og er en turistdestinasjon i seg selv. Nå bygger man en ny tunnel som skal ta trafikken gjennom fjellet, det er nok nyttig for avviklingen, men du mister jo den flotte utsikten. Heldigvis tyder alt på at den gamle banen fortsatt blir trafikkert av lokaltog.

Det er ikke like spektakulært når man kommer til den andre siden av Semmering-passet, men utsikten fra toget er likevel bedre enn på de fleste togturer. Toget må følge mange daler, både brede og dype, for å komme seg fram gjennom Alpene og passerer mange slott og kirker, som gjerne ligger oppe i åssidene. I det hele tatt blir utsikten aldri kjedelig i denne delen av Østerrike.


Utsikt fra togvinduet, ikke langt fra Klagenfurt

Turen fra Wien til Villach tar fire timer og da er det jo hyggelig at man også finner en ordentlig restaurantvogn ombord. Den er også svært populær og har kanskje litt for få sitteplasser. Det var nemlig helt fullt under mitt besøk, så jeg endte opp med å kjøpe meg en kaffe og gå tilbake til mitt sete. Restauranten ligger mellom første og andre klasse så den er lett å finne. Prisene er helt OK.


Til og med toalettene er stilige på Railjet

På den siste delen av turen er det også ting å se på ut av vinduet. Man passerer Klagenfurt før du får Wörthersee på din venstre side. Dette er en av de største alpine innsjøene og er en populær sommerdestinasjon med europas største innlands-strand. Turen min endte i Villach Hbf, som ligger bare få hundre meter fra sentrum av byen. Du blir ofte sendt denne veien for tog til Zagreb, som var min neste destinasjon.


Video fra turen mellom Brück an der Mur og Klagenfurt

OVERNATTING: HOTELLER OG LEILIGHETER I WIEN via Booking.com.

Mer om: tog i Østerrike - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM



SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:







TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalt: Tips for Interrail 2019!


Info: Hvordan ta tog til Utlandet






ERDETMULIG.NO: