Togtur i Kroatia mellom Zagreb og Osijek, via Vinkovci - reisemedtog.no



Togtur i Kroatia mellom Zagreb og Osijek

- 18.12.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Kroatia er mest kjent for kystlinjer og mange badebyer. Jeg tok toget innover i landet til Osijek via Vinkovci. Dette er landets soleklare hovedlinje, men kanskje mest av historiske årsaker.


Zagreb Glavni Kolodvor

Turen startet på den elegante hovedstasjonen i Zagreb, Glavni Kolodvor. Dette er virkelig en togstasjon som har sett bedre dager, men fortsatt er den verdt å få med seg, ikke minst fordi den må ha sett omtrent slik ut også den gangen den berømte Orientexpressen stopper her. Les mer om det i mitt forrige innlegg: En stasjon som har sett bedre dager. Det er flust av kiosker og bakerier på og ved stasjonen så det er enkelt å finne det man trenger for reisen.


1. klasse vogn

Det toget jeg skulle på kom faktisk helt fra Zürich i Sveits og skulle helt til Beograd i Serbia. Det er en lang tur og det merkelige er at så mange vogner kobles fra og på at det faktisk ikke er noen vogner som går hele veien fra Zürich til Beograd, så hvorfor det kalles et gjennomgående tog med samme nummer er for meg en gåte. I Zagreb ble alle nattvognene koblet av og inn kom tre vogner fra HZPP, det statlige kroatiske selskapet.

VIDEOER AV TOGTUREN - Dobbeltklikk for Fullscreen


En av stasjonene vi kjørte forbi

Toget var litt forsinket og kom inn på plattformen omtrent når det skulle gått videre, så jeg ble litt forvirret av all byttingen av vogner. Svært mange satte seg i de to vognene som kom fra Ljubljana og skulle til Beograd, som dermed ble veldig fulle. Jeg satte meg i stedet i den ene førsteklasse-vogna som ble koplet på i Zagreb og der var det totalt fire personer, så det var en ganske behagelig vogn. Forøvrig går det tog mellom Zagreb og Vinkovci omtrent hver time.


Utsikt fra togvinduet

Nå må jeg innrømme at landskapet i denne delen av Kroatia ikke akkurat er spektakulært. Det er nemlig i all hovedsak dønn flatt jordbruksområde, i motsetning til bildene man ser i den siste filmen basert på boka av Agatha Christie, Mordet på Orient-expressen. I filmen stopper toget i fjellene omgitt av snø selv om det i filmen sies at man er i nærheten av Vinkovci, men jeg kan love deg at det ser ikke sånn ut i det området i det hele tatt.


En stasjon vi kjørte forbi

Men, Orientexpressen gikk på denne toglinja mellom Zagreb og Vinkovci, så på en måte følte jeg meg litt som i en krim-bok. Dette er forøvrig den eneste strekningen i Kroatia som har en betydelig lengde med dobbeltspor og samtidig er elektrifisert. Nå er ikke Vinkovci et stort sted, men det var selvsagt i sin tid Beograd som var målet. I våre dager er det bare et tog som går hele veien mellom Zagreb og Beograd og det var kun de to vognene som jeg før har nevnt som skulle videre.

VIDEOER AV TOGTUREN - Dobbeltklikk for Fullscreen


Toget på Vinkovci stasjon

Så både jeg og de tre vognene fra HZPP forlot karavanen i Vinkovci, der jeg hadde en kort times pause før jeg skulle gå på et lokaltog til Osijek, landets fjerde største by. Vinkovci stasjon stammet tydeligvis fra kommunist-tiden og var ikke mye å skryte av, men jeg fant da en cafè med rimelig kaffe og stasjonen er i seg selv et travelt jernbaneknutepunkt med tog i fire retninger, i tillegg til de tre jeg har nevnt går det også tog til Vukovar.


Vinkovci stasjon

Den siste delen av turen foregikk med et lokaltog som er noe av det mest bråkete jeg har hørt i mitt liv. Det var heldigvis bare en kort tur så jeg rakk ikke å bli døv, men toget gjorde et godt forsøk. Du kan høre det i den siste videoen over. Her var det selvsagt ikke noe første klasse og utsikten var den samme kjedelige, altså landbruk så langt øyet kan se. Jeg leste faktisk at dette er en av linjene som ble hardt skadet under krigen i det tidligere Jugoslavia og den ble ganske nylig reparert. Det går tog sånn omtrent hver annen time mellom Vinkovci og Osijek.


Lokaltoget til Osijek

Hva skal man si om denne togturen? Det var helt greie togsett fra Zagreb til Vinkovci men det var ingen form for servering ombord, hverken trillevogn eller restaurant. Nå er det bare drøyt tre timer men skal du helt til Beograd bør du sørge for å ha med deg det du trenger av mat og drikke. Billetter kan du kjøpe på stasjonen og det så ut til å være nok av plasser. Jeg bestilte min billett online på hjemmesiden til HZPP - Engelsk Kroatiske statsbaner. Billettene er rett og slett veldig rimelige sett med norske øyne.

OVERNATTING: HOTELLER OG LEILIGHETER I ZAGREB via Booking.com.

OVERNATTING: HOTELLER OG LEILIGHETER I OSIJEK via Booking.com.

Mer om: tog i Kroatia - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM



SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:







COVID-19

På grunn av korona-pandemien fraråder UD reiser til alle land inntil videre. I tillegg har mange land stengt sine grenser og enormt mange tog er innstilt.

TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalt: Tips for Interrail 2019!


Info: Hvordan ta tog til Utlandet






ERDETMULIG.NO: