Trieste Centrale, en elegant og litt tom stasjon - reisemedtog.no



Trieste Centrale, en elegant og litt tom stasjon

- 18.01.2020 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Trieste har en stasjonsbygning som ser elegant ut både på utsiden og innsiden, men den mangler noe. Det er tydelig at Centrale var mye viktigere i gamle dager.


Hovedinngangen

Trieste er en by som ligger helt nordøst i Italia omgitt av Slovenia og Adriaterhavet på tre kanter. Det er bare en tynn og lang landstripe som forbinder byen med resten av Italia og det gjorde at byen ble liggende på grensen mellom øst og vest under den kalde krigen. Det er noe av grunnen til at man føler at man har kommet til veis ende når man ankommer Trieste Centrale.


Hovedhallen

Men, det er også viktig å huske at dette var en del av Østerrike-Ungarn, som var en av Europas viktigste stater, da stasjonen ble åpnet i 1857. Da var Trieste den viktigste havnebyen i riket og en europeisk storby uansett hvilken målestokk du bruker. Derfor bygde man en stasjon som sto i stil. I dag er Trieste en middels stor by i Italia og dermed blir stasjonen litt overdimensjonert.


Hovedhallen

Forstå meg rett, stasjonen har alle fasiliteter man forventer og litt til, men det er et overskudd av plass og det er et stykke å gå gjennom tomme ganger og haller for å komme til togperrongene hvis du går inn hovedinngangen på Piazza della Liberta. Den bygningen du ser i dag ble åpnet i 1878 i Renessanse-stil og designet av Wilhelm von Flattich.


Butikker er det flere av

Når du går inn hovedinngangen kommer du rett inn i en monumental hall som er forbløffende elegant. På den ene siden finner du inngangen til billettkontoret, for det er selvsagt et betjent billettutsalg i en slik by i Italia. Resten av hallen er ganske ubrukt, men man driver og pusser opp deler av hallen, så det er ikke godt å si hva som kommer der. Det er forøvrig flere innganger, så stasjonen er litt forvirrende.


En nyere hall inne i stasjonen

Du blir sendt videre inn i stasjonskomplekset og det er ikke til å unngå å legge merke til at det er mye plass her som ikke brukes, både av kontorer og hallplass. Noe brukes til utstilling og så er det noen kiosker og slikt, men det føles liksom litt folketomt. Det er først når du kommer nærme plattformeene at det er mer som skjer.


Frecciarossa på Trieste Centrale

Her finner man blant annet en dagligvare-butikk, en Spar av ekspress-typen men som likevel har alt man trenger. På den andre siden finner man en større cafè med mange sitteplasser som jo er perfekt for en kaffe før togreisen. Det er også flere butikker og spisesteder og informasjon for Treniitalia er strategisk plassert rett ved togene.


Eldre lokaltog

Trieste Centrale ligger et stykke unna de store byene i Italia men likevel går det flere langdistansetog daglig, noen til Roma og noen til Milano og alle disse går via Venezia. Det er av forskjellige typer, du finner både hurtige Frecciarossa og de litt mer langsomme Intercity-tog. De sistnevnte er de som går til Roma, mens Frecciarossa går til Milano. Det er også natttog til Roma


Nyere lokaltog

Det er to daglige avganger til Ljuljana i Slovenia. Dette er lokaltog som stopper ofte. Det går også et daglig tog til Villach i Østerrike, også det er et lokaltog. Det går hyppige lokaltog til Venezia, men det er viktig å merke seg at de går to forskjellige strekninger, det ene går via Udine og tar mye lenger tid enn det toget som følger kystlinja. Det er også en rekke andre mindre linjer som er knyttet sammen med disse to.

OVERNATTING: HOTELLER OG LEILIGHETER I TRIESTE via Booking.com.

Mer om: tog i Italia - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM



SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:







COVID-19

På grunn av korona-pandemien fraråder UD reiser til alle land inntil videre. I tillegg har mange land stengt sine grenser og enormt mange tog er innstilt.

TA TOGET I:

Om denne siden


Info: Veterantog i Norge - 2020






ERDETMULIG.NO: