En unik togtur på Isle of Wight - reisemedtog.no



En unik togtur på Isle of Wight

- 04.03.2020 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Isle of Wight er en øy som ligger utenfor sørkysten av England. Her finner du en jernbane som er helt unik på flere måter, med en stasjon langt ute i havet og hundre år gamle togvogner.


Toget på vei ut til Ryde Pier Head, som du ser i bakgrunnen

Det er ingen lang toglinje, Island Line som den kalles, er bare 14 kilometer lang. Det er det eneste som er igjen av et noe lengre nettverk på øya Isle of Wight, hvis du ser bort fra veterantog. Men, fortsatt går det ordinære tog mellom Ryde Pier Head og Shanklin.


Ryde Pier Head station

Men, ordinært er en overdrivelse, for allerede ved ankomst Isle of Wight aner du at dette er noe helt unikt. Den eneste måten å komme til øya på er å ta ferje, som du kan komme til fra blant annet Portsmouth. Den mest aktuelle ferjeterminalen for de som bruker tog er ved siden av togstasjonen Portsmouth Harbour på fastlandet.


Interiør på Island Line

Etter en ferjetur på rundt 20 minutter lander man på Ryde Pier Head, som faktisk ligger 700 meter ute i havet i enden av Ryde Pier. Men, den er samlokalisert med ferjeterminalen og du kan gå rett inn på toget og bli med på en spektakulær togtur på Ryde Pier, omgitt av havet på begge sider. Det er langt å gå så det er i grunnen best å ta toget uansett.


Interiør Island Line

Men, det er ikke bare den første delen av togturen som er unik, det er også togvognene. Hvis du synes det ligner på tbane-vogner fra London, så har du helt rett i det. Dette er vogner som tidligere har gått på tbanen i London og de eldste ble bygd på 1920-tallet, altså er de nesten hundre år gamle. Så gamle vogner finner man ikke i Londons undergrunn og de gamle vognene på Island Line oser av nostalgi. Her er det brukt treverk istedet for plast, men setene er slitne og nedsittet. Ikke så rart etter nesten 100 år i bruk og komfortabelt er det på ingen måte.


Informasjon på siden av toget

Det var dårlig vær den dagen jeg besøkte Isle of Wight og jeg fikk ikke sett mye av øya bortsett fra det jeg så fra togvinduet. Jeg rakk en kjapp lunsj i Shanklin før tilbaketuren og kan ikke si at jeg ble imponert over den byen. Jeg gikk av i Ryde på vei tilbake, men det høljet ned så jeg fikk ikke sett mye av byen. Men, det er åpenbart fin utsikt over havet fra mange steder i den byen. Det er mange steder på Isle of Wight som ikke er tilgjengelig med tog.


Litt av utsikten på turen

Resten av togturen er mer ordinær. Det er bare noen få stasjoner, tre av dem i Ryde og så er det stasjoner i Sandown og Shanklin som er åpne for vanlig bruk. Stasjonen Smallbrook Junction er ikke tilgjengelig på noen annen måte enn tog, men det er her veterantoget går fra.


Shanklin station

Smallbrook Junction er derfor bare åpen når Island of Wight Steam Railway er i drift og det var dessverre ingen veterantog under mitt besøk. Kanskje like greit for det høljet ned på vei sørover og det var like greit å holde seg innendørs. Veterantoget går forøvrig vestover 9 kilometer til Wootton station.


Shanklin station

Veterantoget går bare om sommeren, men det ordinære toget går to ganger i timen på hverdager. Det holder med to togsett for å holde trafikken i gang, men det var såvidt jeg kunne se flere lignende togsett som sto parkert flere steder langs linja. Under mitt besøk var det aldri mer enn halvfullt i det lille toget. Du kan kjøpe gjennomgående billett fra hvilken som helst stasjon i Storbritannia til Isle of Wight, da er ferjebilletten inkludert.

VIDEOER AV TOGTUREN - Dobbeltklikk for Fullscreen

Mer om: tog i Storbritannia - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM



SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:







COVID-19

På grunn av korona-pandemien fraråder UD reiser til alle land inntil videre. I tillegg har mange land stengt sine grenser og enormt mange tog er innstilt.

TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalt: Tips for Interrail 2019!


Info: Hvordan ta tog til Utlandet






ERDETMULIG.NO: