Jærbanen, en godbit av en toglinje - reisemedtog.no

Annonse


Jærbanen, en godbit av en toglinje

12.07.2020 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Under mitt siste besøk i Rogaland ble det en god del turer på Jærbanen. Dette er en togstrekning med både hyppige avganger og til tider formidabel utsikt. En undervurdert linje for de som liker tog.


Kolumbus/ Go-Ahead på Egersund stasjon

Grunnen til at man hører så lite om Jærbanen er kanskje fordi den i all hovedsak er en bane for lokale reiser i Rogaland mellom Egersund og Stavanger, men her kjører også langdistansetogene fra Oslo og Kristiansand. Det er nå dobbeltspor mellom Stavanger og Sandnes, men mellom Sandnes og Egersund er det enkeltspor med en rekke krysningsspor. Med tog minst en gang i timen hver vei blir det trangt om plassen for togene, men det var ingen forsinkelser under mitt besøk.


Egersund stasjon

Jærbanen ble bygd lenge før Sørlandsbanen. Den åpnet allerede i 1878 og endte da i en stasjon som lå i Egersund sentrum. Den nåværende stasjonen i Egersund ligger en drøy kilometer fra sentrum og ble åpnet da man forlenget Jærbanen videre mot Flekkefjord. Det er ingenting igjen av banen inn mot sentrum, men den gikk omtrent der den svært trafikkerte veien ligger i dag og endte omtrent på torget i Egersund. Det tar 10 til 15 minutter å gå inn til sentrum fra Egersund stasjon og det er til dels dårlig bussforbindelse.


Utsikt fra toget

Kommer du fra Kristiansand merker du stor forskjell før og etter Egersund. Banen mot Flekkefjord og Sørlandet ble lagt inne i landet, mens banen mot Stavanger ble lagt helt ute ved kysten og mellom Sandnes og oljebyen går banen nesten ute i fjorden. I tillegg går Jærbanen gjennom svært mange tettsteder på sin vei nordover fra Egersund. Sør for dette punktet går togene gjennom et kupert terreng med få fastboende og det er ingen tettsteder med noe størrelse mellom Egersund og Kristiansand, med et lite unntak for Moi.


Utsikt fra toget

Fra Egersund går toget gjennom et rolig terreng med mange små idylliske sjøer. Denne delen av banen er relativt ny og rett, den gamle strekningen går i sikk sakk mellom alle sjøene og åsene og er gjort om til en turvei, som er spesiellt populær for syklister. Du kan se gamle Jærbanen fra togvinduet ved flere anledninger. Ikke nok med det, etter kort tid kommer man faktisk til kysten og man ser tydelig Nordsjøen i det fjerne, selv om det er flere hundre meter ned til stranda.


Utsikt fra toget, med Nordsjøen i det fjerne

Så kommer man til de mange småbyene på Jæren og toget har her lenge vært en ferdselsåre så toget går tvers gjennom tettstedene og byene. Den største av disse er Bryne, som er verdt en stopp. Bryne har ikke alltid vært en fryd for øynene, men det er gjort mye med sentrum de siste årene. Promenaden langs elva ( eller er det en dam? ) er en behagelig spasertur og på torget er det nå fullt av serveringsteder med uteplasser om sommeren. Bryne kan til og med by på et relativt nytt shoppingsenter av betydelig størrelse.


Utsikt fra toget

Jo nærmere toget kommer Stavanger jo tettere blir bebyggelsen og fra Sandnes og nordover er det ikke mulig å skille ut hvor den ene byen slutter og den andre starter. Dette er samtidig også den mest spektakulære delen av togturen for linja er lagt nesten ute i fjorden og flere stasjoner har plattformer som tilsynelatende henger over vannet. I praksis er det en turvei mellom stasjonen og vannet, som åpenbart er mye brukt av både joggere og syklister.


Utsikt fra toget

Nærmere Stavanger får man mer og mer følelse av å nærme seg en storby. Ved Paradis er man i gang med å bygge en helt ny bydel og når man går av toget på Stavanger stasjon ser man mange høyhus i området. Togstasjonen vinner neppe noen priser for sitt utseende, men den ligger vegg i vegg med buss-terminalen og over sporene er det en gedigen parkeringsplass. Dermed føles det litt som om stasjonen ligger halvveis under jorda. Kjekt for de som har bil, men litt trist avslutning for en ellers fin togtur.


Stavanger stasjon

Det går lokaltog mellom Egersund og Stavanger hver time alle dager, og hver halvtime i rushtiden morgen og kveld. Togene går enda oftere mellom Sandnes og Stavanger og skal etter planen gå hvert kvarter. Lokaltogene er med i billettsystemet til Kolumbus, slik at billetten du kjøper gjelder også på buss og andre transportmidler i de sonene du har kjøpt. Det tar en time og et kvarter fra Egersund til Stavanger. Sørtoget går samme vei, men har eget takst-system og tar normalt ikke med seg passasjer på lokalstrekningen.

Mer om: tog i Norge - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM

Annonse


SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:



Annonse




TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:



ERDETMULIG.NO: