Klart for bygging av tunnel i Drammen



Klart for bygging av tunnel i Drammen

- Skrevet 12.10.2019 av Kyrre Dahl

Denne uka signerte Bane NOR to kontrakter for bygging av dobbeltspor på strekningene Drammen-Kobbervikdalen og Nykirke-Barkåker på Vestfoldbanen.


Veidekke og Bane NOR er klare for å bygge tunnel i Drammen. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR

Veidekke Entreprenør AS skal bygge 6 km tunnel i Drammen, og det italienske arbeidsfellesskapet Salini Impregilo S.p.A og Impresa Pizzarotti & C. S.p.A, skal bygge underbygning for nytt dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker.

– Når dobbeltsporene etter planen skal være klare til bruk ved utgangen av 2024, har vi sammenhengende dobbeltpor mellom Drammen og Tønsberg. Da vil kapasiteten på strekningen bli mer enn doblet, og det blir mulig å kjøre to tog i timen hver vei mellom Oslo og Tønsberg. Dette vil gi de reisende på Vestfoldbanen en bedre og mer effektiv hverdag, sier fungerende utbyggingsdirektør Stine Ilebrekke Undrum.

Den første kontrakten ble signert med Veidekke Entreprenør AS om bygging av 6 km bergtunnel fra Drammen til Kobbervikdalen. – I Veidekke har vi en solid aktør som kommer inn i vårt prosjekt her i Drammen. De leverer på kvalitet, har gode referanser, og som vi kjenner godt fra tidligere tunnelprosjekter, sier Undrum.

Som tidligere prosjektdirektør for Utbygging Vestfoldbanen har hun erfaring med Veidekke fra byggingen av nytt dobbeltspor mellom Farriseidet og Porsgrunn, der Veidekke hadde Skillingsmyrentreprisen. Kontrakten som nå ble signert, er en totalentreprise med kontraktsverdi 1,96 milliarder kroner ekskl. mva. Dette er den første av flere store kontrakter som utbyggingsprosjektet nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen skal inngå det neste året.

Den andre kontrakten ble signert med det italienske arbeidsfellesskapet Salini Impregilo S.p.A og Impresa Pizzarotti & C. S.p.A. Kontrakten som har en verdi på 3660 MNOK, omfatter underbygningsarbeider for 13,6 km dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand, til Barkåker nord for Tønsberg. Inkludert i kontrakten er bygging av to bruer, tre tunneler på til sammen 5.3 km, samt ny Skoppum stasjon ca 1,3 km sørvest for dagens Skoppum stasjon.

– Vi er trygge på at vi har valgt entreprenører som har de beste forutsetningene for å utføre arbeidet til rett tid, kvalitet og kost, sier Undrum. - Vi synes det er spennende med en ny aktør på det norske markedet, og vi ser frem til et fruktbart samarbeid med å skape fremtidens jernbane, sier hun i en pressemelding.

Kilde: BaneNor - LES FLERE: TOGNYHETER

Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM



 
 





TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalt: Tips for Interrail 2019!


Info: Hvordan ta tog til Utlandet