Tog i Frankrike: Hurtig, men litt kaotisk - reisemedtog.no



Tog i Frankrike: Hurtig, men litt kaotisk

- 29.04.2020 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

NB: Dette innlegget ble opprinnelig publisert på Reisebloggen Ja, det er mulig i mars 2017

Frankrike har noen av verdens raskeste tog, som suser avgårde i 300 km/t, men det er ikke helt enkelt å få oversikten over togtilbudet. Her er mine erfaringer etter flere togturer til forskjellige steder i Frankrike.


TGV

TGV er status-symbolet for de franske statsbaner. Franskmennene var de første i Europa som satset på høyhastighetstog og har etterhvert utvidet nettet til å dekke en stor del av landet. TGV kan faktisk være ganske rimelig å kjøre med og disse togene kjører også til mindre byer på linjer der det ikke går så fort. Mellom Hendaye, på grensa til Spania, og Bordeaux går det for eksempel nesten i sneglefart og toget stopper på mange steder. Det er først etter Bordeaux at toget setter opp farten på vei mot Paris. Oppdatert: Dette innlegget ble skrevet før den nye TGV-linja mellom Bordeux og Paris åpnet.


Stasjonen i Hendaye

Det er nemlig til og fra Paris at togene går ofte og hurtig. Høyhastighetsnettet er bygd ut i alle himmelretninger fra Paris, mens det går adskillig tregere når du skal på tvers eller er langt unna Paris. Nettet er bygd opp slik at de alle fleste mellomstore byer har direkte forbindelse til hovedstaden. Det går også TGV som kjører rundt Paris og stopper på flyplassen Charles De Gaulle og Disneyland og noen TGV går mellom de store byene uten noen gang å være innom en høyhastighetslinje. De mindre stasjonene blir betjent av lokaltog og noen få intercitytog.


TGV interiør

På den annen side er togene komfortable og de aller fleste TGV er med spisevogn som serverer ganske rimelig mat og drikke. De nyeste togene er faktisk i to etasjer og du har god utsikt fra andre etasje. TGV kan være så billig som 9 euro hvis du bestiller online på forhånd på SNCF.COM Det er engelsk språk tilgjengelig og du kan skrive ut billetten selv hjemme.


Utsikt fra vinduet mellom Hendaye og Bordeaux

Jeg tok blant annet TGV fra Luxembourg til Strasbourg for noen dager siden og det var den billetten som kostet 9 euro. Det er under to timer, men da fikk jeg også sett den nyeste delen av høyhastighetsstrekningen mellom Paris og Strasbourg, som åpnet i fjor, tror jeg. Oppdatert: Innlegget er skrevet i 2017.


Utsikt fra vinduet mellom Hendaye og Bordeaux

Det er flere ting som er forvirrende med TGV og andre franske tog. Det ene er at det ikke er noe system på hvor ofte togene går og hvor de stopper underveis. I motsetning til f.eks Sveits og Tyskland hvor togene går hver time eller annenhver time til faste klokkeslett går franske tog tilsynelatende i hytt og pine. På den annen side er billetten din bare gyldig til det toget du har bestilt, så er du på riktig tog er det ikke noe problem.


Utsikt fra vinduet mellom Hendaye og Bordeaux

En annen ting kan være informasjonen ombord. Ofte er det ikke noe tavle som forteller deg hvor du er og hvor toget skal og i høytaleren snakker de stort sett bare fransk, så du får bare følge med. En annen ting du bør passe på, gjelder lokaltogene. Det er obligatorisk å stemple billetten før du går ombord. Det er heftig bot og utskjelling fra konduktører dersom du glemmer dette. Se etter valideringsboksen som du finner på alle plattformer. Oppdatert: Du trenger ikke stemple TGV-billetten for den er bare gyldig på det toget den er registrert på.


Ny toglinje bygges mellom Bordeaux og Paris

Har du kjøpt deg en interrailbillett så kan det være ganske frustrerende å komme seg rundt i Frankrike. Du må nemlig betale ekstra og bestille sitteplass for å kjøre med TGV. Det betyr til tider ganske store ekstrautgifter og det er en egen kvote til interrail. Så, selv om toget i seg selv er halvfullt kan du få beskjed om at det ikke er noe interrailbilletter igjen og må kjøpe til full pris. Legg til at de som jobber i billettskrankene ikke alltid snakker noe annet en fransk og det kan fort bli irriterende. Det er ikke noe tillegg for lokaltog, men det er ganske tidkrevende å komme seg rundt i Frankrike med lokaltog. Det er ofte bare noen få tog pr. dag i visse områder. Så, Frankrike er et land der jeg ikke anbefaler interrail, særlig ettersom billettene til TGV kan kjøpes billig på nett.


En stasjon mellom Hendaye og Paris

Det er viktig å merke seg at det er flere hovedstasjoner i Paris, så merk deg hvilken stasjon du skal ta toget til eller fra i Paris. Eurostar kommer til Gare Du Nord. Togene fra Frankfurt, Strasbourg og Luxembourg havner på Gare De l'Est, mens Bordeaux-togene går fra Montparnasse og togene til Lyon, Marseille og Nice går fra Gare de Lyon. Skal du mellom to byer, så kan du ofte risikere å bytte både tog og stasjon i Paris og da blir du fort nødt til å bruke metroen eller taxi. Vær også klar over at noen av TGV-stasjonene er plassert langt unna byen de skal betjene, så sjekk om det er transport videre før du bestiller. Dette er generellt ikke noe problem i større byer, da TGV-toget som oftest stopper i sentrum. En liten ting som har forandret seg i det siste er at du nå kan ta tog fra Frankrike til Spania. Det var vanskelig før for det var forskjellige sporvidder, men det nye høyhastigsnettet i Spania har samme standard som i Frankrike og det går nå flere daglige avganger fra Paris til Barcelona, uten bytte ved grensen.

Mer om: tog i Frankrike - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM



SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:







COVID-19

På grunn av korona-pandemien fraråder UD reiser til alle land inntil videre. I tillegg har mange land stengt sine grenser og enormt mange tog er innstilt.

TA TOGET I:

Om denne siden


Info: Veterantog i Norge - 2020






ERDETMULIG.NO: